لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در مورد همکاری طالبان برای مقابله با تروریستان تردید دارد


نیروهای ویژۀ طالبان در نزدیکی میدان هوای کابل
نیروهای ویژۀ طالبان در نزدیکی میدان هوای کابل

ایالات متحده احتمال کار با طالبان در زمینۀ مقابله با تهدید گروه دولت اسلامی در افغانستان را رد نکرده است، اما مقام‌های امریکایی در این مورد اظهارات محتاطانه داشته اند.

مارک میلی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده روز سه شنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در صحبت با خبرنگاران با اشاره به مقابلۀ مشترک با داعش گفت که "محتمل است" اما آن را منوط به تغییر در عملکرد طالبان دانست.

آقای میلی گفت: "نمی‌دانیم که آیندۀ طالبان چگونه است، اما از تجارب شخصی گذشتۀ خود می‌گویم که این [طالبان] یک گروه بی‌رحم است، دیده شود که آیا آنان تغییر می‌کنند یا خیر."

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده نیز احتمال کار با طالبان را در زمینۀ مقابله با داعش کم اهمیت جلوه داد و گفت: "با طالبان بر طیف معدود موضوعات کار می‌کنیم و آنهم به خاطری است که شمار بیشتر مردم را تا حدی که در توان داریم [از افغانستان] بیرون کنیم."

با وصف فقدان اعتماد میان ایالات متحده و طالبان پس از ۲۰ سال جنگ، پرسش اینجاست که آیا طالبان در صورت ایستادگی و مقابله در برابر شاخۀ داعش خراسان، همکاری خواهد کرد یا خیر.

با اینحال، همکاری طالبان با امریکا بسیار ناممکن به نظر نمی‌رسد، آن گروه در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان به ظاهر همکاری کرد. افزون بر آن، هم ایالات متحده و هم طالبان، گروه داعش را دشمن مشترک هم می‌پندارند.

درست حدود بیشتر از یک سال پیش، طالبان مواضع شاخۀ داعش خراسان را در ننگرهار و کنر با "حمایت بسیار اندک" ایالات متحده از میان برداشت.

در آن زمان یک مقام نظامی امریکا به شرط فاش نشدن نامش به صدای امریکا گفته بود که در جریان درگیری میان طالبان و داعش در ننگرهار و کنر وضعیت زیر نظارت بود و به گفتۀ وی برخی حملات هوایی بر مواضع داعش انجام گرفته بود که این حملات "با طالبان هماهنگ نشده بود."

اکنون که شاخۀ خراسان داعش ساحه‌ای را در افغانستان در تسلط نداشته و طالبان جز پنجشیر و شماری از ولسوالی‌های پروان و اندراب بر تمام افغانستان مسلط اند، برخی به این باور اند که طالبان حتا در صورتی که امریکا تقاضا هم کند، نسبت به همکاری با واشنگتن بی‌میل خواهد بود.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت: "در جاییکه به سود شان [طالبان] باشد، آنان بر ضد شاخۀ خراسان داعش ستیزه جویانه عمل خواهند کرد...آنان اینکار را به خاطر سود ما انجام نخواهند داد."

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در قطر امضا شد، طالبان تعهد کرده اند که از قلمرو افغانستان برای طراحی و انجام حملات دهشت افگنی بر ضد امریکا و غرب استفاده نخواهد شد. با اینحال، اقدامات آن گروه پس از تصرف کابل و رهایی زندانیان داعش تردیدهایی را ایجاد کرده است.

کنیت مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی دوشنبه گذشته گفت: "ارزیابی ما این است که شاید کم از کم ۲۰۰۰ جنگجوی سرسپردۀ داعش در افغانستان وجود دارد که البته شماری از آنان از زندان‌هایی بیرون شده اند که چند روز پیش درهای آن [از سوی طالبان] گشوده شد."

برخی ادارات استخباراتی هشدار داده اند که با وصف دشمنی طبیعی میان طالبان و داعش، اگر به سود اجندای طالبان تمام شود، این گروه از شاخۀ خراسان داعش کار خواهد گرفت.

اشارۀ ویژۀ مقام‌های استخباراتی و ادارات مبارزه با دهشت افگنی به نشانه‌هایی است که طالبان در گذشته از شبکۀ تروریستی نیمه خودمختار حقانی که زیر چتر گروه طالبان است، کمک گرفته است تا حملات مستقیم داعش بر اهدافی در افغانستان طراحی و عملی شود.

شاخۀ خراسان داعش، با وصف هماهنگی میان ایالات متحده و طالبان در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، توانست پنجشنبه گذشته با عبور از پوسته‌های تلاشی طالبان، حملۀ مرگبار انتحاری را در مقابل دروازۀ ورودی میدان هوایی کابل انجام دهد که در آن کم و بیش ۱۷۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

بهرحال، در حال حاضر، مقام‌های ایالات متحده مایل اند تا خط ارتباط با طالبان باز نگهداشته شود.

ویکتوریا نیولند، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور سیاسی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: "به مباحثاتی که به منافع ما، متحدان و شرکای ما باشد، ادامه خواهیم داد...آنان [طالبان] ادعا دارند که قادر به کنترول امنیت افغانستان اند. خواهیم دید که آیا واقعاً چنین است."

XS
SM
MD
LG