لینک های دسترسی

Breaking News

یک سال پس از کشتار غیرنظامیان در کندهار...


یک سال پیش از امروز رابرت بیلز، یک خورد ضابط امریکایی شانزده غیرنظامی افغان را در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار کشت، اما روند محاکمه او تا حال تکمیل نشده است. گفته میشود که اعضای شماری از خانواده های قربانی این حادثه به ایالات متحده انتقال شده اند تا در روند محاکمه شهادت بدهند.

یک سال پس از کشتار گروهی شانزده غیرنظامی افغان در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار سرنوشت یگانه متهم این رویداد هنوز مشخص نیست.
خورد ضابط رابرت بیلز، اوایل صبح یازدهم ماه مارچ شانزده تن، به شمول اطفال، را به ضرب گلوله در چند خانه یی ولسوالی پنجوایی از پا در آورد و گفته می شود که اجساد شماری را به آتش کشید. پس از انجام جرم، بیلز به پایگاه نیروهای خارجی برگشت و سلاح اش را به زمین گذاشت.
هیچ دلیلی برای کشتن این افراد تا حال ارایه نشده است.

با وجود تقاضای دولت افغانستان برای محاکمه بیلز در افغانستان، این خورد ضابط در همان ماه به ایالات متحده منتقل گردید.

برای جبران آلام خانواده های قربانیان، دولت امریکا در بدل هر فرد کشته شده 50 هزار دالر امریکایی خون بها پرداخت.

بنابر گزارش های تازه، اعضای شماری از خانواده قربانیان این حادثه اکنون برای ارایه شهادت در محاکمۀ نظامی این خورد ضابط به ایالات متحده منتقل شده اند. اما جاوید فیصل سخنگوی والی کندهار این موضوع را رد میکند.

او می گوید که اعضای فامیل های قربانیان به امریکا انتقال داده نشده و همۀ شان در کندهار به سر می برند. اعضای خانواده و اقارب قربانیان چندین بار به پایگاه ایساف رفته اند تا در رابطه به حادثۀ یک سال قبل گواهی بدهند.

رابرت بیلز تا حال چندین بار توسط څارنوالان نظامی امریکایی مورد استجواب قرار گرفته است. مستنطقین نظامی چندی قبل گفتند که نشانه های خون در یونیفورم این خورد ضابط دریافت شده که دست داشتن او را در کشتن چند تن ازغیرنظامیان افغان ثابت میسازد.

وضعیت روانی بیلز

دگروال جفری ننسی، قاضی محکمۀ نظامی گفته است که قضات محکمه حال وضعیت صحت روانی رابرت بیلز را بررسی می کنند. گمان می رود که در صورت تثبیت مریضی روانی، در مجازات متهم تخفیف خواهد آمد.

اما محمد نعیم لالی نمایندۀ، مردم کندهار در ولسی جرگۀ افغانستان با این بیان مخالف است.
او می گوید :" دلیل روانی را که وکیل رابرت بیان کرده است ، من با شدید ترین الفاظ رد میکنم. اگر رابرت تکلیف روانی داشت، چرا دست به کشتار همقطارانش نزد، و چرا در ایالات متحده باعث چنین حادثه یی نشده است."

در همین حال شمس الدین تنویر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت کندهار خواستار محاکمه علنی و سریع برای رابرت بیلز است. به گفته آقای تنویر در روند محاکمه بیلز، نهادهای عدلی و قضایی افغانستان هم باید نقش داشته باشند.

آقای تنویر می گوید که این موضوع شک و تردید را در تامین عدالت قضایی در میان دولتها به وجود آورده، ذهنیت تمام حقوق دانان دنیا را متشنج کرده و این یک موضوع سوال برانگیز است.

با آنکه مقام ها در وزارت دفاع ایالات متحده ، در سال گذشته گفتند که برای بیلز 39 ساله جزای مرگ خواهند طلبید ، با آنهم وکیل مدافع او می گوید که برای دفع جزای مرگ از هیچ گونه تلاشی دریغ نخواهد ورزید. تا حال زمان تکمیل روند محاکمه رابرت بیلز مشخص نشده است.
XS
SM
MD
LG