لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیر افزایش قوای امریکایی در افغانستان


 آرشیف: سرباز نیروی ویژه امریکا
آرشیف: سرباز نیروی ویژه امریکا

نشریۀ مطالعات ستراتیژیک در هفته جاری گزارشی را تحت عنوان "رد پای کوچک، بازده کوچک: موثریت نظامی نیرو های امنیتی حمایتی" منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که حضور نیرو های امنیتی حمایتی ایالات متحده برای مساعدت به اردوی کشور های متحد، اساس ستراتیژی این کشور در مبارزه با داعش در سوریه و عراق و پالیسی حکومت امریکا بعد از سال ۲۰۱۵ در افغانستان بوده است.

این درحالیست که مشاوران ارشد نظامی و مشی خارجی ایالات متحده به دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا پیشنهاد کرده اند که بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز اضافی را برای تقویت ۸۴۰۰ نیروی مستقر در افغانستان به آن کشور بفرستد.

ستیفن بِدل، تحلیگر ارشد در شورای روابط خارجی که یکی از نویسنده گان این گزارش است می گوید حضور این نیرو ها، حمایت و افزایش آن در افغانستان، آنچه را انتظار میرود ببار نخواهد آورد اما تا حدی موثر خواهد بود.

آقای بدل می گوید "اگر امید بر این است که افزایش سه هزار مشاور امریکایی، وضعیت نظامی را در افغانستان به صورت قابل ملاحظه یی تغییر دهد، یک مفکوره نا امید کننده است. بر علاوه برای مبدل ساختن قوای امنیتی افغانستان به یک نیروی موثر، با در نظر داشت موجودیت فساد و قوم گرایی در آن، حتی حضور سربازان بیشتر امریکایی هم کمکی نخواهد کرد."

آقای بِدل گفت افزایش حضور نیرو های امریکایی در افغانستان حتی اگر اندک هم باشد شاید در جلوگیری از فرسوده شدن نیرو های امنیتی آن کشور کمک کند، اما در راستای شکست دادن طالبان، تاثیر گذار نخواهد بود.

این تحلیلگر سیاسی گفت که امیدواری اداره ترمپ از افزایش سربازان امریکایی در افغانستان شاید این باشد که مانع از دست دادن بیشتر ساحات تحت کنترول نیرو های افغان به طالبان شده و همچنان مانع پیشروی بیشتر طالبان گردند.

آقای بِدل به صدای امریکا گفت که با ثبات ساختن وضعیت امنیتی در افغانستان به موفقیت تلاش سیاسی در آن کشور که شامل مذاکره با طالبان و پاکستان است، کمک خواهد کرد.

آرشیف: سرباز امنیتی افغان
آرشیف: سرباز امنیتی افغان

ستیفن بِدل گفت که سقوط سیاسی و یا نظامی حکومت افغانستان تهدیدی برای ایالات متحده است زیرا بر علاوه صدمه رسیدن به تمام زیر بنا های افغانستان و سرمایه گذاری امریکا در آن کشور، دوباره زمینه برای استقرار گروه های افراطی در افغانستان فراهم خواهد شد.

آقای بِدل دلیل حضور نظامیان امریکایی را در افغانستان، حفظ یک حکومت ثابت در آن کشور عنوان کرد که به باور وی "فرقی نمی کند که کی آن را رهبری می کند."

برخی کارشناسانی که صدای امریکا صحبت کرده به این عقیده اند که طرح افزایش سربازان امریکایی در افغانستان،نمایانگر تشدید جنگ امریکا در آن کشور نیست.

تحلیلگرانی که جنگ را در افغانستان دنبال میکنند، هدف این طرح راشکست بن بست در جنگ، و اعمال فشار بر طالبان برای کشانیدن آن گروه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان عنوان می کنند.

اما برخی ها مانند مایکل اوهنلن، تاثیر افزایش و عدم افزایش سربازان امریکایی را در افغانستان یکسان می دانند.

این تحلیلگر ارشد در انستیتوت بروکینگس می گوید "به احتمال قوی، سناریوی آشفتگی ها ادامه خواهد یافت اما امیدوارم که بتوانیم جلو خرابی تدریجی وضعیت امنیتی را گرفته و اوضاع را تا حدی بهبود بخشیم، دیده شود."

این درحالیست که وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا هفته گذشته گفت که ایالات متحده در در افغانستان در پی "صلح مشروع" است.

آقای تلرسن گفت "چگونگی گسترش منافع ما در افغانستان، از طریق صلح مشروع است. این چیزی است که در افغانستان در پی آن هستیم."

مشاور امنیت ملی امریکا هفتۀ گذشته گفت که تا هنوز رئیس جمهور ترمپ در مورد افزایش نیروهای نظامی در أفغانستان تصمیمی نگرفته است.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG