لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت مرموز؛ بازماندگان نظامیان امریکایی از پنتاگون وضاحت می‌خواهند


حدود ۶۰ سال پیش، درست سه روز پیش از اعزام قوای امریکایی به جنگ ویتنام، ده‌ها نظامی امریکایی به یک ماموریت اشد محرم نظامی اعزام شدند، اما آنان هرگز بر نگشتند و طیارۀ حامل آنان در مسیر بین گوام و فلیپین ناپدید شد و کوچکترین نشانه‌ای از آن برجانماند.

در شش دهۀ گذشته، در روز یادبود از قربانیان جنگ ویتنام، بازماندگان این نظامیان امریکایی از وزارت دفاع امریکا می‌خواهند که در مورد چگونگی ماموریت و دلیل ناپدید شدن عزیزان شان معلومات بدهد و نیز از این سربازان گم نام یادبود به عمل آورد.

دیانا تیلور کرمپلر، باشندۀ ایالت مسیسیپی که برادرش جیمز تیلور در این ماموریت سری پنتاگون از ناپدید شد، روز شنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) در مراسمی با شرکت خانواده‌ها و بازماندگان بیش از ۲۰ نظامی دیگر که در این ماموریت ناپدید شدند، به خاطر سردرگمی موجود ابرای یاس کرد.

خانم کرمپلر به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "خود را درمانده حس می‌کنم. مثل این است که آنان به صفت سربازان امریکا هرگز وجود نداشتند. مثلیکه زندگی و مرگ آنان هیچ اهمیت نداشت."

پرواز شماره ۷۳۹ که قرار بود ۹۳ نظامی امریکایی و سه ویتنامی را به اضافۀ ۱۱ عملۀ پرواز از پایگاه هوایی ترافیس ایالت کالیفورنیا به شهر سایگون ویتنام انتقال دهد، در مسیر پرواز در هاوایی، سپس در ویک آیلند و در اخیر در گوام سوخت‌گیری مجدد کرد.

به تاریخ ۱۶ مارچ ۱۹۶۲ قرار بود که این طیاره برای آخرین سوخت‌گیری مجدد در فلیپین نشست کند، اما در مسیر گوام-فلیپین برای همیش ناپدید شد و کوچک‌ترین نشانه‌ای از آن برجا نماند.

عملۀ یک کشتی نفت‌کش گفت که در آن روز شاهد انفجار بزرگی در هوا بودند، اما حتا یک پارچه از بدنۀ این طیارۀ بزرگ هم پیدا نشد.

خانواده‌های قربانیان این سانحه در شش دهۀ گذشته با وصف اصرار فراوان، معلوماتی که دریافت نکرده اند که از سردرگمی شان بکاهد. از آنجاییکه این رویداد در ساحۀ جنگی رخ نداده است، نام‌های این ۹۳ نظامی نیز در فهرست سربازان کشته شدۀ جنگ ویتنام شامل نیست.

گری پیتر، سناتور دموکرات ایالت مشیگن در سال ۲۰۱۹ لایحه‌ای را به خاطر یادبود از این نظامیان امریکایی پیشنهاد کرد، اما این لایحه به مرحلۀ رای‌گیری در مجلس سنا نرسید. سناتور پیتر در مراسم روز شنبه گفت: "با همکارانم و خانواده‌های نظامیانی که جان باخته اند تلاش خواهم کرد تا برای یادبود و ارج گذاری به این نظامیان پیشین راهی دریابیم."

در مراسم روز شنبه برای نخستین بار لوح یادبود که روی آن نام این نظامیان امریکایی حک شده بود، در شهر کولمبیا فالس ایالت مین گذاشته شد، اقدامی که به باور بازماندگان این نظامیان پیشین امریکایی گام نخست برای پی بردن به چند و چون ماموریت گم شدگان شان و نیز یادبود درخور شان از آنان بوده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG