لینک های دسترسی

Breaking News

چهار هزار نظامی امریکایی از افغانستان بیرون می‌شوند - مقام‌ها


حکومت ایالات متحدۀ امریکا در نظر دارد که خروج ۴۰۰۰ نظامی امریکایی را از افغانستان، در اوایل هفتۀ آیندۀ اعلام کند.

سه تن از مقام‌های برحال و پیشین حکومت امریکا، این مطلب را به شبکۀ خبری "ان بی سی" امریکا بیان داشته اند، اما نگفته اند که چه زمانی خروج این سربازان آغاز می‌شود.

در حال حاضر، شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان بین ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار نفر می‌رسد.

مقام‌های امریکایی که نامی از آنان برده نشده است، خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان، مرحله وار توصیف کرده و گفته اند که طی چند ماه صورت خواهد گرفت.

با خروج این ۴۰۰۰ سرباز، شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر خواهد رسید که به گفتۀ یک مقام پیشین امریکایی این شمار نظامیان در افغانستان حفظ خواهد شد تا به گفتۀ وی امریکا "مذاکرات با اعتباری با گروه طالبان داشته باشد."

با اینحال، نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که هنوز دستور کاهش نظامیان به آنان داده نشده است. در این اعلامیه آمده است: "ما به ماموریت حمایت قاطع و شرکای افغان ما کاملاً متعهد باقی می مانیم."

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا نیز در سفری که حدود دو هفته پیش به افغانستان داشت، در صحبت با نظامیان امریکایی در پایگاه هوای بگرام از کاهش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا مرز ۸۶۰۰ نفر خبر داد.

با اینحال آقای ترمپ گفت: "ما تا زمانی در اینجا خواهیم ماند که به یک توافق برسیم یا هم در صورت معاملۀ بسیار بد آنان (طالبان) به پیروزی کامل دست یابیم".

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای مصالحۀ افغانستان، پس از سه ماه توقف، مذاکرات را با گروه طالبان از سر گرفته است.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان در کنار تضمین‌های ضد دهشت افگنی از سوی طالبان، آغاز مذاکرات بین الافغانی و آتش بس پایدار از اجندای اصلی مذاکرات بین امریکا و طالبان است.

XS
SM
MD
LG