لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش امریکا، جاپان و کوریای جنوبی برای خلع سلاح هسته‌ای کوریای شمالی


دیدار نمایندگان ارشد مسایل هسته‌ای از ایالات متحده، جاپان و کوریای جنوبی در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا
دیدار نمایندگان ارشد مسایل هسته‌ای از ایالات متحده، جاپان و کوریای جنوبی در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا

نمایندگان ارشد مسایل هسته‌ای از ایالات متحده، جاپان و کوریای جنوبی روز سه شنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا با هم دیدار کردند تا درمورد راه های برگرداندن کوریای شمالی به مذاکرات هسته ای گفتگو کنند و همکاری‌ها با یک‌دیگر در مورد مقابله با برنامۀ تهدیدآمیز هسته‌ای و میزایلی پیونگ یانگ را تقویت کنند.

نمایندگان این سه کشور در مورد تهدیدات و فعالیت‌های هسته‌ای کوریای شمالی هشدار دادند که در صورت دوام تهدیدات پرخاشگرایانه و آشکار کوریای شمالی نه تنها همکاری سه جانبه آنان تقویت یافته، بلکه با پاسخ محکم و متحد جامعه بین‌المللی نیز مواجه خواهد شد.

این هشدارها در حالی داده می‌شود که تنش در شبه جزیرۀ کوریا در ماه‌های اخیر با ادامۀ نمایش و آزمایش تسلیحاتی کوریای شمالی و راه اندازی تمرینات دفاعی مشترک از سوی امریکا و کوریای جنوبی به شدت افزایش یافته است.

این در حالیست که لوید آستن، وزیر دفاع امریکا در ماه نومبر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کوریای جنوبی خود گفته بود که "هرگونه حمله هسته‌ای علیه ایالات متحده یا متحدان و شرکای آن، از جمله استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیر ستراتیژیک، غیرقابل قبول است و به پایان رژیم کیم منجر می‌شود."

سونگ کیم، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای کوریای شمالی در نشست سه جانبه روز سه شنبه گفت که رفتار پیونگ یانگ در سال جاری بار دیگر ثابت کرد که کوریای شمالی یکی از جدی‌ترین چالش های‌امنیتی در منطقه و فراتر از آن است.

او گفت: "تهدید کوریای شمالی فقط یک معضل برای شرق آسیا یا ایالات متحده نیست، بلکه یک موضوع جهانی است. کوریای شمالی با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، چالش‌هایی را به میان می‌آورد که تنها زمانی می‌توان با موفقیت به آن موضوع راه حل پیدا کرد که جامعهٔ جهانی در کنار هم و با یک صدا در مورد آن صحبت کنند."

از سوی دیگر، کیم گن، نماینده ویژهٔ کوریای جنوبی در امور صلح و امنیت شبه جزیرۀ کوریا، بر نقش چین در تنش زدایی بین دو کوریا تاکید ورزید.

او گفت: "چین توانایی اعمال نفوذ بر کوریای شمالی را دارد. ما امیدوار هستیم که چین به ایفای نقش سازندهٔ خود در این زمینه ادامه دهد و تشویق چین به دوام بهترین تلاش‌هایش در این موضوع، خود یکی از موضوعات دیگریست که در میز مذاکره خواهیم داشت."

کیم گن همچنان گفت که جامعه جهانی هرگز کوریای شمالی را به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای به رسمیت نخواهد شناخت.

در همین حال، تاکهیرو فوناکوشی، رییس بخش امور آسیا و اقیانوسیه در وزارت خارجۀ جاپان، آزمایش میزایل‌های جدید توسط کوریای شمالی را هم از نظر تعداد و هم از نظر چگونگی و نوعیت آن بی‌سابقه خواند.

فوناکوشی گفت: "جاپان بودجۀ دفاعی خود را تا سال مالی ۲۰۲۷ به دو در صد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش می‌دهد. ما همه گزینه‌های خود، از جمله قابلیت‌های ضد حمله، را بررسی خواهیم کرد."

او همچنان گفت که جاپان متعهد به گفتگو با کوریای شمالی است.

تنش در شبه جزیرهٔ کوریا پس از آن افزایش یافت که واشنگتن و سیول از ماه‌‌ها به این سو هشدار داده اند که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، احتمالاً به زودی دستور آزمایش سلاح هسته‌ای را بدهد.

XS
SM
MD
LG