لینک های دسترسی

Breaking News

امیری شلاق زدن متهمین از سوی طالبان را 'وحشتناک و خطرناک' توصیف کرد


نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان به اقدام تازۀ طالبان مبنی تطبیق حدود شرعی بر ۱۴ نفر در ولایت لوگر واکنش نشان داده و آنرا "وحشتناک و خطرناک" توصیف کرده است.

رینا امیری روز پنجشنبه ۲۴ نومبر (سوم قوس) در تویتی گفت که سرکشی گروه طالبان در برابر جهان در حال گسترش است.

یک مقام محلی طالبان در ولایت لوگر دیروز گفت که بر اساس حکم محکمه، حدود شرعی بر سه زن و ۱۱ مرد که متهم به سرقت و "جرایم اخلاقی" بودند، تطبیق و با ضربات شلاق مجازات شدند.

رفیع‌الله صمیم، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت طالبان برای لوگر، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که حداکثر مجازات تطبیق شده ۳۹ شلاق بود و افزود که این حکم در محضر عام تطبیق نشده است.

نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان افزوده که این رویکرد طالبان نشان‌دهندۀ استقبال آنان از سیاست‌های دوره قبلی این گروه بر افغانستان است.

به گفته او سیاست‌های گذشتۀ طالبان نتیجۀ خوبی برای این گروه در پی نداشت و آنان بار دیگر با این اقدامات شان می‌خواهند تا افغانستان را به یک مسیر خطرناک سوق دهند.

پس از آن که ملا هبت‌الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان به قاضیان دستور داد که باید "حدود و قصاص" را در این کشور عملی کنند، این نخستین اجرای حکم شلاق بر زنان و مردان در لوگر است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه به تاریخ ۱۳ نومبر (۲۲عقرب) گفت که هبت‌الله اخندزاده در دیدار با قاضیان این گروه، بر عملی‌شدن حکم شریعت و تطبیق این دستور (حدود و قصاص) تاکید کرده است.

این اقدام طالبان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. شهرزاد اکبر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تویتر نگاشته است: "با خواندن این خبر درد در بدنم منتشر شد. به همه کودکانی فکر کردم که در کشوری بزرگ می‌شوند که حاکمانش شلاق زدن انسان‌ها را تامین «عدالت» می دانند."

یک هفته پس از دستور هبت الله اخندزاده، محکمه عالی طالبان با نشر اعلامیه‌ای تایید کرد که ''مجازات تعزیزی'' بر ۱۹ نفر در ولایت تخار در محضر عام اجرا شد.

خانم اکبر از ادامۀ اجرای حکم شلاق بر زنان و مردان در محضر عام ابراز نگرانی کرده و افزوده است که "در چنین فضایی چگونه می‌توان عدم خشونت و احترام به کرامت انسانی را آموخت".

این در حالی است که روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا، روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ عقرب) خشونت علیه‌ زنان در افغانستان را محکوم کرد و هشدار داد که طالبان به زودی مجازات سنگین در محضر عام را از سر خواهند گرفت.

خانم متسولا که در نشست عمومی پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه صحبت می‌کرد، گفت که گزارش‌های رسیده از ولایت قندهار نشان می‌دهد که جهان به زودی شاهد برگشت مجازات سنگین از جمله اعدام و سنگسار در افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG