لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: از اعتراضات 'صلح آمیز' مردم در ایران حمایت می‌کنیم


اعتراضات سراسری ایران
اعتراضات سراسری ایران

وزارت خارجه ایالات متحده دیشب ۱۵ می (۲۵ ثور) گفت که از اعتراضات مدنی مردم در ایران حمایت کرده و از "شجاعت" آنان برای حق طلبی ستایش می‌کند.

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در تویتی نوشته است که "معترضان شجاع ایرانی به خاطر حق‌شان ایستادگی می کنند. مردم ایران حق دارند حکومت‌شان را حسابده قرار بدهند."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا نگاشته است:‌ "ما از حق اجتماعات‌ صلح آمیز و آزادی بیان[به صورت ] آنلاین(مجازی) و آفلاین(حضوری)— بدون ترس از خشونت و انتقام، حمایت می‌کنیم."

دور جدید اعتراضات سراسری نه روز پیش در شهر خوزستان ایران آغاز شد. با وجود حضور گستردهٔ قوای امنیتی و سرکوب معترضان توسط نیروهای ویژه و لباس شخصی ایران، این اعتراضات تا حال دست‌کم به ۲۱ شهر در هشت ولایت ایران گسترش یافته است.

بر اساس گزارش هایی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است، در یک شبانه روز گذشته تجمعات مردمی در ولایت‌های خوزستان،‌کهگیلویه و بویراحمد،‌ چهارمحال و بختیاری،‌ لرستان و سایر مناطق ایران از جمله مناطق جنوبی تهران ادامه داشته است.

بر اساس این گزارش‌ها ،‌قوای امنیتی ایران در جریان برخورد با معترضان از سلاح گرم نیز استفاده کرده است.

در جریان این اعتراضات، شماری از معترضان کشته و زخمی شده اند و تعدادی از آنان توسط قوای امنیتی دستگیر شده اند. اما صدای امریکا صحت این گزارش‌ها را مستقلانه تایید نتواسته است.

با ادامهٔ اعتراضات در ایران، خدمات انترنت در برخی مناطق آن کشور یا قطع یا مختل شده است.

بر اساس گزارش ها، حکومت ایران ظاهراََ با قطع و اختلال خدمات انترنت تلاش می‌کند تا از اعتراضات بیشتر جلوگیری کند.

اعتراضات مردمی پس از آن در ایران آغاز شد که قیمت مواد خوراکی در سراسر این کشور به طور کم سابقه افزایش یافته است.

پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران بیرون شد، امریکا بار دیگر تعزیرات شدید اقتصادی را بر تهران وضع کرد، تعزیرات که اقتصادی این کشور را با رکود مواجه کرده است.

XS
SM
MD
LG