لینک های دسترسی

Breaking News

موضع غنی در برابر آزادی زندانیان طالبان بر حق است - وست


توماس وست، مشاور پیشین جو بایدن معاون رییس جمهور پیشین امریکا گفته است که قضاوت خوب یا بد در مورد توافقنامۀ امریکا و طالبان هنوز پیش از وقت است.

آقای وست در مصاحبه با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که از دید وی و هر کسی که در واشنگتن به مسایل افغانستان اهمیت می‌دهد تقاضای ختم جنگ، برگشت سربازان امریکایی به کشور شان و مهم تر از هر چیزی ختم رنج مردم افغانستان در شهرها و روستاها است.

توماس وست گفت: "اگر طالبان جدی استند و از درس‌های گذشتۀ خود آموخته اند و آرزوی جنگ داخلی دیگری را ندارند و در عوض می‌خواهند با حکومت افغانستان مباحثاتی روی تغییر قانون اساسی داشته باشند، در مورد تقسیم قدرت بحث کنند، ما آن وقت شاهد آغاز یک روند برای ختم جنگ خواهیم بود".

آقای وست گفته است که اگر طالبان توافق شان را با امریکا زیر پا کرده و به گفتۀ وی "بخواهند لشکرگاه، قندهار یا سایر شهرها را تصرف کنند" می‌توان گفت که این توافق آن گونه که انتظار آن می‌رود، پیش نخواهد رفت.

او گفت که یکی از پرسش های دیگر که قانونگذاران خواهند پرسید این است که در این توافق چه پیش شرطی برای کاهش نیروهای امریکایی از سطح ۸۶۰۰ به صفر با طالبان گذاشته شده است. او گفت این شرط در توافق درج نیست.

آقای وست گفت که موضع رییس جمهور غنی در خصوص حفظ حق بحث مذاکره روی رهایی زندانیان طالبان در گفتگوهای صلح با طالبان قابل درک و عاقلانه است. او گفت: "این یک اهرم فشار حکومت افغانستان بر طالبان در مساله صلح است و کاملا او (غنی) حق دارد تا این مساله را مطرح کند".

مشاور پیشین آقای بایدن گفت که وی با تجربه ای که در روند مذاکرات توافقنامه امنیتی دو جانبه با افغانستان داشته است، در آن کلمات را به دقت انتخاب کرده است و کلماتی که آنها در خصوص رهایی زندانیان انتخاب کردند، تعهد به مذاکرات به تمامی جوانب است نه اینکه درب زندان را باز کنند و زندانیان طالبان را آزاد کنند.

او گفت که رهایی زندانیان از زندان‌های افغانستان در حیطۀ قدرت امریکا نبوده بلکه صلاحیت حکومت افغانستان است.

آقای وست با اشاره به چند دستگی طالبان گفت: "طالبان یکپارچه نیستند و آنها در بخش یکپارچگی با مشکل بزرگ مواجه استند. آنها جنگجویان زیادی در میدان جنگ دارند که نمی خواهند سلاح شان را به زمین بگذارند."

XS
SM
MD
LG