لینک های دسترسی

Breaking News

طرح بدیل امریکا در مقابل 'ابتکار یک کمربند یک راه' چین


ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که میکانیزم تمویل زیربنا را برای کشورهای کم عاید و با در‌آمد متوسط اعلام می‌کند؛ میکانیزمی که برای رقابت با "ابتکار یک کمربند یک راه" چین طرحریزی شده است.

یک مقام بلند پایهٔ ادارهٔ رییس جمهور بایدن گفت که این "ابتکار بازسازی جهان بهتر" (Build Back Better World) که ارزش محوری، شفاف و پایدار خواهد داشت، امروز در جریان نشست سران هفت اقتصاد بزرگ جهان اعلام می‌شود.

او افزود: "ما باور داریم که با معرفی گزینهٔ با کیفیت بالاتر،‌ ابتکار یک کمربند یک راه را شکست دهیم."

ابتکار یک کمربند یک راه، یک استراتیژی توسعهٔ زیربنای جهانی است که بیجینگ آنرا در سال ۲۰۱۳ ایجاد کرد تا در حدود ۷۰ کشور سرمایه‌گذاری کند. این ابتکار عنصر مرکزی پالیسی خارجی این کشور است.

این مقام قصر سفید گفت که ابتکار بازسازی جهان بهتر (B3W) بر بسیج کردن سکتور خصوصی برای سرمایه‌گذاری و عملی کردن نیازمندی تمویل زیربنا‌ها به ارزش ده‌ها تریلیون‌‌ دالر در جهان رو به انکشاف متمرکز است؛ در حالی که از معیار‌های کار، محیط و شفافیت برخوردار است.

با آنهم، جدول زمانی، ساختار، محدودهٔ مالی و مقدار سرمایه‌گذاری که ایالات متحده به این ابتکار تعهد خواهد کرد،‌ هنوز واضح نیست.

این مقام امریکایی گفت که ایالات متحده امیدوار است در مشارکت با شرکای گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷)، سکتور خصوصی و سایرین، بتواند صدها میلیارد دالر را به زودی در زیربناهای کشورهای کم عاید و کشورهای با در‌آمد متوسط سرمایه‌گذاری کند.

این در حالی است که سازمان‌های بشری می‌گویند که حکومت چین ایغور‌ها و سایر اقلیت‌ها را در فابریکه‌ها تحت شرایط دشوار به کار اجباری وا می‌دارند.

با آنهم تا حال واضح نیست که این ابتکار آقای بایدن چه مقدار حمایت نشست جی-۷ را کسب خواهد کرد؛ گروهی که برخی از اعضای آن روابط عمیق اقتصادی با چین دارند.

XS
SM
MD
LG