لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر مالیهٔ امریکا سفرش را به چین 'مثمر' خواند


جنیت یلین (چپ) وزیر مالیهٔ ایالات متحده و لی کیانگ، صدر اعظم چین
جنیت یلین (چپ) وزیر مالیهٔ ایالات متحده و لی کیانگ، صدر اعظم چین

جنیت یلین، وزیر مالیهٔ ایالات متحدهٔ امریکا، در پایان سفر چهار روزه‌اش به چین گفت که دیدارهایش با مقام‌های چینی"مثمر" بود و به گفتهٔ او روابط میان ایالات متحده و چین "لغزش ناپذیر" است.

یلین روز یکشنبه نهم جولای (۱۸ سرطان) در سفارت ایالات متحده در بیجینگ به خبرنگاران گفت که به خاطر "رویکردهای ناعادلانهٔ اقتصادی" چین و اقدامات تنبیهی بیجینگ علیه تشبثات امریکایی که در چین فعالیت دارند، "اختلافات جدی" میان این دو قدرت جهانی وجود دارد.

با اینحال، یلین گفت که هم خودش و هم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به این باور اند که "جهان به قدر کافی بزرگ است تا پیشرفت اقتصادی هر دو کشور [امریکا و چین] را در خود جا دهد."

با وصف تنش در روابط بیجینگ و واشنگتن به خاطر مسایل امنیت ملی و تجارت، مقام‌های ارشد دو کشور در هفته‌های اخیر دیدارهایی به هدف عادی‌سازی بیشتر روابط داشته اند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ماه گذشته به چین سفر کرد و قرار است جان کری، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور ایالات متحده در امور اقلیم، اواخر ماه جاری به چین سفر کند.

احتمال می‌رود که جو بایدن در سپتمبر سال روان و در حاشیهٔ نشست جی‌۲۰ در هند یا هم در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه که قرار است در ماه نومبر سال جاری در ایالات متحده برگزار شود، با شی‌ جینپینگ، رییس جمهور چین، ملاقات کند.

یک مقام ارشد وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفت که سفر یلین به چین به کدام پیشرفت چشمگیر در بخش پالیسی منجر نشده است، اما گفت که از رهگذر "برقراری مجدد تماس" و ایجاد روابط، این سفر "بسیار موفقیت‌آمیز" بود.

یلین در این سفر روز شنبه برای پنج ساعت تمام با هی لیفینگ، معاون صدر اعظم چین، جلسه داشت که وزارت مالیهٔ ایالات متحده این ملاقات را "رک و راست، مثمر و فراگیر" خواند و رسانه‌های چینی نیز این دیدار را "عمیق، رک و راست و عملی" توصیف کردند.

یلین از محدودیت‌های حکومت ایالات متحده بر صادرات محصولات تکنالوژی چین که بیجینگ با آن مخالفت دارد، دفاع کرد، اما گفت که چنین اختلافات نباید دو کشور را از یافتن راه‌ها برای رسیدگی به "چالش‌های جهانی، مانند مشکلات قرضه در بازارهای رو به رشد و کشورهای روبه انکشاف و تغییرات اقلیمی" باز دارد.

خبرگزاری دولتی چین، سینهوا،‌گزارش داده است که مقام‌های چینی به خاطر تحریم‌های ایالات متحده و اقدامات محدود کنندهٔ واشنگتن علیه چین،‌ ابراز نگرانی کرده اند. به نقل از سینهوا، معاون صدر اعظم چین گفته است که دو کشور برای بهبود روابط باید به توافقاتی برگردند که در نومبر گذشته میان بایدن و شی صورت گرفت.

یلین روز جمعه با لی کیانگ، صدر اعظم چین نیز ملاقات کرد که وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفتگوهای این دو مقام را ''صادقانه و سازنده'' توصیف کرد.

وزارت خارجهٔ چین با نشر بیانیه‌ای گفته است که صدر اعظم آن کشور، علایق اقتصادی امریکا و چین را "به هم پیوسته" خوانده و گفته است که پیشرفت اقتصادی چین برای ایالات متحده بیشتر از آنکه چالش باشد، یک فرصت است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG