لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: به زودی قوای امریکایی در افغانستان به ۴۰۰۰ کاهش می‌یابد 


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که تا روز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نومبر سال جاری، شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بین "چهار تا پنج هزار" خواهد بود.

رییس جمهور ترمپ در برنامه Axio شبکه تلویزیونی HBO گفت: "این از قبل طرح شده است. ما در این مورد مذاکره داریم، ما در مدت بسیار کوتاه به ۸۰۰۰ و سپس به ۴۰۰۰ کاهش خواهیم یافت. ما ۱۹ سال است که در آنجا هستیم."

آقای ترمپ، تاریخ دقیق این کاهش را واضح نکرد، اما گفت که "به زودی" این کار صورت خواهد گرفت.

پس از توافق ماه فبروری اداره دونالد ترمپ با گروه طالبان، نظامیان امریکایی خروج تدریجی شان از افغانستان را آغاز کردند.

از ۲۹ فبروری سال جاری به اینسو، نیروهای امریکایی از ۱۳۰۰۰ به ۸۶۰۰ نفر کاهش یافته و پنج پایگاه نظامی را تخلیه کرده اند.

براساس این توافقنامه، تمامی نیروهای ایتلاف و امریکایی تا ماه جولای ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد. در مقابل طالبان از پناه گرفتن گروه های تروریستی بین المللی در افغانستان جلوگیری خواهند کرد و برای دست یابی به یک راه حل سیاسی وارد مذاکرات بین الافغانی خواهند شد.

این در حالی است که یک ماه پیش، آدم کینزینگر، عضو جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده گفت تا زمانی که شرایط صلح در افغانستان فراهم نشود، رییس جمهور دونالد ترمپ افغانستان را ترک نخواهد کرد.

این قانونگذار امریکایی در یک مصاحبه با صدای امریکا، هشدار داد که "اگر ایالات متحده، افغانستان را ترک کند، طالبان بار دیگر آنرا به روی دشمنان امریکا خواهند گشود."

قبل از این جو لیبرمن، سناتور پیشین و جک کین، جنرال بازنشستۀ امریکایی در یک تحلیل که در روزنامۀ واشنگتن پست نشر شده بود، نگاشته بودند که خروج نیروها از افغانستان، به مثابۀ تسلیم شدن تحقیر آمیز به دشمنی خواهد بود که از قبل به گونۀ گسترده شکست خورده است.

XS
SM
MD
LG