لینک های دسترسی

Breaking News

سربازان امریکایی از عراق خارج و به افغانستان اعزام می‌شوند


در نوامبر ۲۰۱۷ کم و بیش ۸۹۰۰ نظامی امریکایی در عراق حضور داشت
در نوامبر ۲۰۱۷ کم و بیش ۸۹۰۰ نظامی امریکایی در عراق حضور داشت

به دنبال شکست گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق، قرار است سربازان امریکایی آن کشور را ترک کنند.

شماری از قراردادیان در پایگاه های نظامیان امریکایی در عراق به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفته اند که، هفتۀ گذشته، همه روزه ده‌ها سرباز امریکایی با سلاح و تجهیزات شان از عراق به افغانستان منتقل شدند.

مقام‌های امریکایی سال گذشته اعلام کردند که به اضافۀ حدود ۱۱۰۰۰ سرباز موجود امریکایی در افغانستان، ۴۰۰۰ نظامی دیگر امریکایی به آن کشور اعزام خواهد شد.

مقام‌های عراقی آغاز روند خروج سربازان امریکایی را از عراق تایید کرده اند. سعد الحدیثی، سخنگوی حکومت عراق گفته است که جنگ بر ضد داعش پایان یافته است و از اینرو حضور نظامیان امریکایی در عراق کاهش خواهد یافت.

راین دیلون یک سخنگوی ائتلاف به رهبری امریکا در عراق گفته است که ادامۀ حضور قوای ائتلاف در عراق وابسته به وضعیت، مبتنی بر ضرورت و در هماهنگی با حکومت عراق خواهد بود.

یک مقام نزدیک به حیدرالعبادی، صدر اعظم عراق، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که حضور نظامیان امریکایی در عراق بر اساس توافقات قبلی با ایالات متحده، ۶۰ درصد کاهش یافته و فقط ۴۰۰۰ سرباز امریکایی آنهم برای آموزش نظامیان عراقی در آن کشور باقی خواهد ماند.

پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده بر عراق در ۲۰۰۳ که منجر به سرنگونی رژیم صدام حسین شد، روند خروج سربازان امریکایی از آن کشور در جون ۲۰۰۹ آغاز و در دسامبر ۲۰۱۱ تکمیل شد.

اما ظهور داعش در عراق در سال ۲۰۱۴ یکبار دیگر پای هزاران نظامی امریکایی را به عراق کشاند. وزارت دفاع ایالات متحده در نوامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که ۸۸۹۴ نظامی امریکایی در عراق مستقر است.

در اوج حضور نظامیان امریکایی در عراق در سال ۲۰۰۷، کم و بیش ۱۶۰ هزار نظامی امریکایی در آن کشور مستقر بودند. از سال ۲۰۰۳ تا کنون ۴۵۳۰ نظامی امریکایی در عراق کشته شده است.

XS
SM
MD
LG