لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال و تردید روسیه از خروج نظامیان امریکایی از سوریه


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده به طور ناگهانی اعلام کرده است که تمامی ۲۰۰۰ سرباز امریکایی را از سوریه خارج می کند.

رئیس جمهور ترمپ بر خلاف ارزیابی های متخصصین خودش پیروزی را بر گروه دولت اسلامی اعلام کرد که این تصمیم شگفتی و خشم قانونگذاران حزبش را بر انگیخته است. اما در خارج، واکنش ها مختلط بوده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز چهار شنبه در یک پست تویترش اعلام کرد که "ما داعش را در سوریه شکست داده ایم، که تنها دلیل حضور مان در آنجا بود..."

مایک پنس، معاون رئیس جمهور ترمپ، به وزارت دفاع ایالات متحده رفت تا با جیم متیس وزیر دفاع کشورش دیدار کند. او به این پرسش که آیا رئیس جمهور دستور خروج نیروهای امریکایی را از سوریه صادر کرده است، پاسخی ارایه نکرد.

وزارت دفاع ایالات متحده در نهایت تایید کرد که سربازان ایالات متحده مشغول آمادگی برای برگشت به وطن شان استند.

این اعلام ناگهانی رئیس جمهور ترمپ در داخل در کانگرس حتی در میان جمهورخواهان همکار رئیس جمهور و در خارج از امریکا واکنش هایی را در پی داشته است.

واکنش های مختلط خارجی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز از تصمیم رئیس جمهور ترمپ به خروج نیروهای امریکایی از سوریه استقبال کرده اما اظهار تردید کرده است. رئیس جمهور پوتین گفت که لازم است تا روسیه پایگاه نظامی خود را در تاجکستان به خاطر وضعیت افغانستان تحکیم بخشد.

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

رئیس جمهور روسیه گفت "در خصوص خروج سربازان امریکایی، من چیزی نمی دانم. ایالات متحده در افغانستان برای ۱۷ سال حضور دارد و هر سال می گوید که سربازانش را از آن کشور خارج می سازد، اما هنوز هم در آنجا حضور دارد."

رئیس جمور پوتین در بیانیه یی گفت که طالبان در مذاکرات صلح افغانستان به خاطر میزان مناطقی که در کنترول دارند، در نظر گرفته شوند.

در داخل، قانونگذاران حزب جمهورخواه رئیس جمهور مخالف این تصمیم استند. لنزی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده امریکا گفت اینکه داعش در سوریه شکست خورده است، بیان نادرستی است.

واکنش تند قانونگذاران امریکایی

گراهام گفت "آنان آسیب دیده اند. آنها تضعیف شده اند." این سناتور امریکایی گفت "اما من این تعریف را که آنان در سوریه و عراق شکست خورده اند ، نمی پذیرم . و من تازه از افغانستان برگشته ام. دو روز است که نخوابیده ام. واقعا بسیار ممنونم که با سربازان مان دیدار کنم و با جنرال های مان صحبت کنم اما آنان اطمینان دارند که داعش در افغانستان شکست نخورده است."

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه امریکا
مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه امریکا

مارکو روبیو، سناتور دیگر جمهوریخواه ایالات متحده گفت "نمی دانم که چه کسی در مورد این تصمیم گیری مشورت داده است؛ اما اشتباه فاحشی بوده و متاسفانه فکر می کنم که اگر این تصمیم تغییر نکند ما تاوان آن را خواهیم پرداخت."

مقام ها می گویند برخی از ۲۰۰۰ سرباز امریکایی در سوریه از قبل عزیمت به وطن شان را آغاز کرده اند. اما آنان میدان نبرد پیچیده یی را ترک می کنند. این سربازان نه تنها با گروه داعش مواجه بودند بلکه مجبور بودند با سربازان روسی و نیروهای وفادار به ایران هم مقابله کنند.

اندرو گابل تحلیلگر «بنیاد برای دفاع از دموکراسی ها» گفت "اگر سربازان امریکایی خارج شوند آن متغیر بازدارنده نیز برداشته خواهد شد."

اما به تازه گی همین هفته گذشته، مقام های ارشد امریکایی هشدار دادند که هنوز بعید است که گروه دولت اسلامی شکست خورده باشد.

برت مک‌گورک، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا گفت "واضحا این کار بی احتیاطی است که اگر ما فقط بگوییم خلافت اسلامی از لحاظ فیزیکی شکست خورده است پس ما می توانیم اکنون اینجا را ترک کنیم."

واکنش کردی‌ های سوری متحد امریکا

در همین حال، یک گروه تحت حمایت ایالات متحده در سوریه ادعای رئیس جمهور ترمپ را مبنی بر اینکه گروه دولت اسلامی شکست خورده است رد کرده و می گوید که خروج سربازان امریکایی منجر به شورشگری دوباره این گروه تندرو می شود.

گروه موسوم به «نیروهای دمواکراتیک سوریه» تحت رهبری کردها در بیانیه یی امروز گفتند که خروج قبل از وقت سربازان امریکایی عواقب خطرناک و تاثیر بی ثبات کننده یی در این منطقه خواهد داشت.

از سویی هم متحدین کردی سوری ایالات متحده در برابراین اعلام ناگهانی رئیس جمهور ایالات متحده واکنش نشان داده گفته اند که خروج سریع سربازان امریکایی آنها را در مقابل تهدید حملات ترکیه متخاصم آسیب پذیر رها می کند.

XS
SM
MD
LG