لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین به ترمپ: جدیت مسئلۀ تایوان را درک کن!


تماس تلیفونی ترمپ با رئیس جمهور تایوان نیز خشم مقامات در بجینگ را برانگیخته بود
تماس تلیفونی ترمپ با رئیس جمهور تایوان نیز خشم مقامات در بجینگ را برانگیخته بود

دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، هنوز قدرت را به دست نیاورده، سخنانی ابراز داشته که در سطح ملی و بین المللی واکنش هایی در پی داشته است. چین امروز راجع به تبصره های اخیر دونالد ترمپ مبنی بر بازنگری روابط میان امریکا و تایوان، "نگرانی های جدی" اش را ابراز نمود.

جینگ شوانگ، یک سخنگوی وزارت خارجۀ چین امروز دوشنبه، به خبرنگاران گفت که تبصره های اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب امریکا طی مصاحبۀ تازه اش با فاکس نیوز، احتمال آن را به وجود آورده که روابط میان امریکا و چین به وجه بد آن، متأثر گردد.

این سخنگوی وزارت خارجۀ چین در ادامۀ سخنانش افزود که: "پابندی به پالیسی چین واحد، بنیاد سیاسی رشد روابط میان چین و ایالات متحده را تشکیل میدهد. اگر این بنیاد دگرگون و یا مختل گردد، رشد سالم و ثابت روابط امریکا و چین، و همچنان همکاری دو جانبۀ شان در عرصه های بزرگ، غیرقابل بحث خواهد بود."

وزارت خارجۀ چین از حکومت بعدی ایالات متحده و دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب این کشور خواسته که حساسیت مسئلۀ تایوان را کاملاً درک کند و به مشئ چین واحد، پابند بمانند.

ایالات متحده در سال ۱۹۷۹، روابط دیپلوماتیک با بجینگ را، جاگزین روابط دیپلوماتیک با تایپه مرکز تایوان ساخت. بر اساس اعلامیۀ مشترک میان ایالات متحده و چین که در سال ۱۹۷۹ میلادی به امضا رسید، امریکا بیجینگ را به مثابۀ یگانه حکومت قانونی چین به رسمیت می شناسد. بر اساس این اعلامیه، ایالات متحده موقف چین را مبنی بر چین واحد، به رسمیت می شناسد.

چین، تایوان را جزئی از خاکش میداند و هر نوع روابط جداگانۀ دیپلوماتیک کشور ها با تایوان را تخطی حاکمیت ملی چین میپندارد.

اما آقای ترمپ در مصاحبه ای که با تلویزیون فاکس نیوز داشت، گفته است که پالیسی "چین واحد" را، در صورتی میپذیرد که چین شرط های ایالات متحده در قسمت های دیگر را برآورده سازد.

ترمپ "نیاز دارد بیاموزد"

در همین حال، گلوبل تایمز، روز نامۀ دولتی چین، آقای ترمپ را "آدم ساده لوح" عنوان کرده است، زیرا به نوشتۀ این روزنامه، رئیس جمهور منتخب امریکا فکر می کند که وی می تواند تا در لفافۀ تایوان در مذاکرات اقتصادی میان امریکا و چین از نفوذ بر خوردار باشد. این رونامه نوشته است که آقای ترمپ "نیاز دارد تا بیاموزد که چگونه روابط خارجی را با فروتنی حل کند".

این روزنامۀ دولتی چین همچنین نوشته است که اگر آقای ترمپ از استقلال تایوان حمایت می کند و یا به آن سلاح می فروشد، در چنین حالت، چین نیز در مسایل بین المللی با ایالات متحده مشارکت نخواهد داشت و در صورت لزوم به کشور های که مخالف امریکا اند حمایت نظامی فراهم خواهد کرد.

در این اواخر، آقای ترمپ برای مدت ده دقیقه با ساینگ وِن، رئیس جمهور تایوان، صحبت تیلفونی داشت و این اقدام خشم چین را بر انگیخت. از سال ۱۹۷۹ میلادی، این اولین تماس میان رئیس جمهور منتخب ایالات متحد و رهبر تایوان بود. با وجود انتقاد شدید چین از این تماس تیلفونی، آقای ترمپ روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز بار دیگر از تماس اش با رئیس جمهور تایوان دفاع کرد. آقای ترمپ همچنین گفت که خوش ندارد تا چین برایش بگوید که چه کاری را انجام بدهد.

آقای ترمپ گفته است که نمی خواهد با پالیسی یک چین واحد محدود بماند، مگر اینکه ایالات متحده با چین در سایر مسایل به شمول تجارت، به توافق برسد.

رئیس جمهور منتخب ایالات متحده پالیسی پولی و اعمار پایگاه های نظامی چین در دریای جنوب چین را نیز مورد انتقاد قرار داده است. آقای ترمپ چین را به خاطر ناکامی اش برای جلوگیری از آزمایش های هسته ای توسط کوریای شمالی که در همسایگی آن کشور موقیعت دارد، نیز مورد انتقاد قرار داده است.

آقای ترمپ به صورت مشخص گفته است که به دلیل کاهش ارزش پولی چین و وضع مالیات سنگین بالای کالا های تجارتی امریکا در بنادر تجارتی آن کشور، ایالات متحده به صورت شدید متضرر شده است.

XS
SM
MD
LG