لینک های دسترسی

Breaking News

لغو موقت فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ


رئیس جمهور ترمپ گفته است حکومتش اجرای این فرمان را از سر خواهد گرفت.
رئیس جمهور ترمپ گفته است حکومتش اجرای این فرمان را از سر خواهد گرفت.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده حکم یک قاضی محکمه فدرال امریکا را مبنی بر لغو فرمان اجرایی رئیس جمهور در باره وضع ممنوعیت بر ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان نشین به ایالات متحده، محکوم کرد.

آقای ترمپ روز شنبه گفت که حکومت اش اجرای این فرمان را از سر خواهد گرفت.

بر اساس حکم یک قاضی محکمه فدرال ایالت واشنگتن که روز جمعه صادر شد، فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ موقتاً متوقف شده است و شهروندان ایران، عراق، لیبیا، سوریه، سودان، سومالیا و یمن می توانند دوباره به ایالات متحده سفر کنند.

اداره گمرکات و محافظت از سرحدات ایالات متحده گفته است که پس از این فیصله محکمه، به دارنده ویزۀ ایالات متحده، اجازه ورود داده خواهد شد.

اما قصر سفید این فیصله محکمه را غیرعادی خوانده و به وزارت عدلیه دستور داده است تا هر چه زود تر برای توقف این فیصله، عارض شود.

انتظار می رود وزارت عدلیه ایالات متحده به نمایندگی از حکومت آقای ترمپ، در مقابل این حکم محکمه فدرال، اقامه دعوا کند.

رئیس جمهور ترمپ روز شنبه در تویتی نوشت که نظر قاضی فدرال "احمقانه" است و حکم او سبب عدم تطبیق قانون در ایالات متحده می شود.

قوه قضاییه در ایالات متحده یک بخش مستقل دولت این کشور بوده و حملۀ یک رئیس جمهور امریکا به قوه قضاییۀ ایالات متحده یک امر غیر معمول پنداشته می شود.

به نظر می رسد که تطبیق فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ مبنی بر وضع ممنوعیت بر ورود مهاجرین و پناهجویان به ایالات متحده با آزمون جدی حقوقی مبدل شود که حل و فصل آن ماه ها طول خواهد کشید.

با وضع فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ، از یک هفته به این سو تعداد کثیری از افرادیکه دارندۀ کارت اقامت دایمی یا "گرین کارت" اند و بیرون از ایالات متحده به سر می بردند؛ نتوانسته بودند به امریکا سفر نمایند.

آغاز دوبارۀ ورود دارندگان گرین کارت

اما فوراً پس از آنکه این قاضی محکمۀ فدرال ایالت واشنگتن، لغو موقت فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ را صادر کرد، برخی افراد با استفاده از وقت تلاش ورزیدند به زودی وارد ایالات متحده گردند.

رویترز گزارش می دهد که در آن میان یکی هم شهروند یمنی است که با استفاده از کارت اقامت دایمی اش غرض دیدار نامزدش به ترکیه رفته بود و درست پس از اعلام حکم محکمه، تکت خریداری کرده به ایالت تینیسی برگشت.

این درحالیست که چندین مسافر ایرانی، عراقی و سوری، روز شنبه پس از لغو فرمان رئیس جمهور ترمپ، از میدان هوایی استانبول جانب لاس انجلس پرواز کردند.

چندین خط هوایی بزرگ جهان روز شنبه گفتند که پس از حکم لغو موقت فرمان آقای ترمپ مسافران هفت کشور شامل در فرمان منع ورود به امریکا را از سر می گیرند. پیش از آن بسیاری خطوط هوایی که به امریکا پرواز داشتند، مانع داخل شدن مسافران کشور های ایران، عراق، سوریه، یمن، سومالیا، لیبیا و سودان به داخل طیاره شده بودند.

فرمان آقای ترمپ نه تنها به مظاهرات در داخل ایالات متحده انجامید بلکه روز شنبه دامنۀ مظاهرات در برخی شهرهای بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز کشانیده شده و بسیاری کشور ها به شمول الجزایر، فرمان منع ورورد شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان نشین را محکوم کردند.

این فرمان شامل حال تقریباً تمام مهاجران آن کشور ها نیز شد که سال ها برای گرفتن پناهندگی و اسکان مجدد به امریکا انتظار کشیده بودند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز جمعه گفت که تقریباً ۶۰ هزار ویزه به خاطر فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ لغو شده و واضح نیست که آیا با لغو فرمان منع ورود مهاجران آن ویزه ها دوباره اعتبار خود را به دست خواهد آورد یا خیر.

XS
SM
MD
LG