لینک های دسترسی

Breaking News

تیرگی روابط ایالات متحده و ترکیه


روابط ایالات متحده و ترکیه در این اواخر تیره شده است.
روابط ایالات متحده و ترکیه در این اواخر تیره شده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که تهدید های ایالات متحده مبنی بر وضع تحریم بر انقره "طرز فکر صیهونسیتی و برخواسته از تعصب مذهبی می باشد."

تنش میان امریکا و ترکیه پس از آن شدید شد که یک محکمۀ ترکی استیناف طلبی یک کشیش مسیحی امریکایی را که به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ زندانی بود رد کرد و ایالات متحده در واکنش به این اقدام هشدار داد که بر ترکیه تحریم وضع خواهد کرد.

آقای اردوغان روز چهار شنبه گفت "این لهجه تهدید آمیز به نفع هیچ کسی نیست. ما بهترین همبستگی را با ایالات متحده در ناتو داشته ایم. ما باهم یکجا در مورد کوریا عمل کردیم. ما باهم یکجا به نبرد پرداختیم. این نوع تهدید شایان ترکیه، کشوریکه هنوز با ایالات متحده دوشادوش می جنگد و با ناتو به سطح اعلا همبستگی دارد، نمی باشد. معذرت می خواهم، ما چنین لهجه را مفید نمی دانیم."

رئیس جمهور اردوغان که در انقره با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که ترکیه در مورد مستقل بودن قوه قضاییه خویش حاضر به هیچگونه معامله گری نخواهد بود. او گفت "با آنهم چنین طرز افهام و چنین لهجه تهدید آمیز از جانب ایالات متحده که نمایانگر طرز فکر صهیونستی و مسیحیت آنها است، برای ما پذیرفتنی نیست."

با آنهم رئیس جمهور اردوغان گفت مولود چاویش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با مایکل پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده، در حاشیه اجلاس سران آسین در سنگاپور صحبت خواهد داشت.

روابط بین دو کشور عضو ناتو به سبب محاکمه اندریو برنسن، یک کشیش مسیحی که برای ٢١ ماه در ترکیه در زندان بود و در هفته گذشته در خانه اش نظر بند شد، به یک بحران تمام عیار بین دوکشور تبدیل شده است. اما واشنگتن این اقدام ترکیه را ناکافی می پندارد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته تهدید کرد هرگاه ترکیه کشیش مسیحی را که متهم به کمک به گروهی کرده است که انقره آنرا مسؤول کودتای نا فرجام ٢٠١٦ میداند، رها نکند این کشور با تعزیرات بزرگی روبرو خواهد شد.

برنس در جمع ده ها هزار نفری است که تحت قانون حالت اضطراری و اتهام دست داشتن در کودتای نا فرجام ٢٠١٦ در ترکیه دستگیر گردید.

XS
SM
MD
LG