لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن متعهد به روابط با افغانستان است - شینن


معاون وزارت خارجه امریکا در سفرش به کابل با رئیس جمهور غنی نیز دیدار و گفتگو کرده است
معاون وزارت خارجه امریکا در سفرش به کابل با رئیس جمهور غنی نیز دیدار و گفتگو کرده است

توماس شنن معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور سیاسی می‌گوید، با سپرده‌شدن قدرت از رئیس جمهور بارک اوباما به دونالد ترمپ رئیس جمهور منتخب آن کشور، روابط با افغانستان ختم نه؛ بلکه به گفتۀ وی ادارۀ جدید این روابط را بیشتر گسترده می‌سازد.

در روزهای پایانی کار آقای اوباما، معاون وزارت خارجه‌اش در امور سیاسی با هیأت بلندپایه امروز شنبه به کابل آمده و علاوه بر دیدار با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله ریاست اجرائیه؛ با حکمت خلیل کرزی سرپرست و معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان نیز روی روابط دو کشور و مسایل منطقه‌یی گفتگو کرده است.

توماس شنن معاون وزارت خارجه امریکا در امور سیاسی پس از ختم این دیدارها، امروز با همتای افغانش در مقابل چند رسانۀ محدود حاضر شد و گفت، روابط دو کشور ستراتیژیک و عمیق است که به باور وی این روابط بیشتر از پیش در دورۀ دونالد ترمپ گسترده خواهد شد.

به گفتۀ آقای شنن، یکی از اهداف سفرش، اظهار قدردانی از همکاری هشت سال گذشتۀ دولت و مردم افغانستان با ادارۀ بارک اوباما است.

او افزود "اما مسأله‌ی دوم را که یادآوری می‌کنم اینست، من به صفت یک عضو سابقه‌دار مأموریت دیپلوماتیک امریکا، باید بگویم که تعهدات ما با افغانستان در بیستم ماه جنوری پایان نمی‌یابد، بر عکس این روابط بیشتر عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد، اهمیت استراتیژیک این روابط به همۀ ما آشکار است و آن هم موجودیت فرصت‌ها و امکاناتی که اینجا است، اگر ما به آینده نظر بیندازیم، حضور ما را در افغانستان روشن می‌سازد".

در همین حال، حکمت خلیل کرزی سرپرست و معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان، در سخنانش، روابط ادارۀ رئیس جمهور اوباما را با حکومت افغانستان نزدیک و دوستانه یاد کرد.

آقای کرزی گفت، امروز با همتای امریکایی‌اش، در مورد رابطۀ حکومت جدید آن کشور با افغانستان نیز صحبت کرده است.

او افزود "بحث بالای این موضوع هم صورت گرفت که با حکومت جدید امریکا در هفته‌های آینده، روی مسایل اساسی و امنیتی بحث کنیم، اکثریت شما در جریان استید که مسایل امنیتی افغانستان در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از مشکلات اساسی بود. نیروهای ما مسؤولیت بزرگ داشتند و هر افغان از نیروهای امنیتی خود سپاسگزار است و با شجاعتی که از خود نشان دادند و امنیت افغانستان را به دوش گرفته اند، مسؤولیت بزرگ ما به عنوان دیپلومات‌ها این است که برای آنان تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کنیم".

حکمت خلیل کرزی گفت، برخی مسایل منطقه‌یی که اخیراً تغییر یافته نیز در بحث‌های دو طرف مطرح شد؛ اما این مسایل را واضح نساخت.

مسایل امنیتی، مبارزه با تروریزم و حلقاتی که از این پدیده سود می‌برند و توانمندی نظامیان افغان از مسایل مورد بحث دو مقام وزارت خارجه بوده است.

در حالی روابط دو کشور عمیق و دوامدار توصیف می‌شود که یک نظرسنجی تازه نیز بیانگر دید مثبت افغان‌ها در قبال تداوم روابط کابل و واشنگتن است.

این نظرسنجی که از سوی خانه آزادی افغانستان با بیش از 3000 تن در شش زون این کشور انجام شده؛ سیاست خارجی افغانستان بخشی از آن است.

سید روح‌الله رضوانی پژوهشگر ارشد این نهاد در مورد یافته‌های نظرسنجی دربارۀ سیاست خارجی افغانستان با امریکا گفت "میزان مؤفقیت حکومت در تأمین منافع کشور در تعامل با ایالات متحدۀ امریکا، نشان می‌دهد که 61 فیصد مثبت و مؤثر ارزیابی کرده اند، اما 22 فیصد میزان مؤفقیت در تعامل با امریکا را کم اثر و بی اثر دانسته اند".

در همین حال، آگاهان روابط بین‌الملل به این عقیده اند که مسأله‌ای افغانستان با حیثیت جهانی ایالات متحدۀ امریکا گره خورده است.

عبداللطیف نظری استاد روابط بین‌الملل گفت، اگر افغانستان در انزوای سیاسی قرار بگیرد، این نگرانی وجود دارد که تروریزم بار دیگر در افغانستان مسلط گردد.

او گفت "من فکر می‌کنم که ایالات متحدۀ امریکا همچنان حضور خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد و با آمدن آقای ترمپ، تغییری راهبردی و استراتیژیک در سیاست امریکا شکل نخواهد گرفت".

اما آقای نظری افزود، سیاست‌های پانزده سال گذشتۀ امریکا در قبال افغانستان نیاز به بازنگری دارد؛ چون آن سیاست‌ها سبب درهم شکنی تروریزم در افغانستان نشد.

این در حالی است که بارک اوباما نیز اخیراً گفته است که مبارزه این کشور با دهشت‌افگنی در افغانستان هنوز پایان نیافته است.

XS
SM
MD
LG