لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به پاکستان و دیگران: با افغان‌های پناهجو همکاری بشری کنید 


متیو میلر
متیو میلر

وزارت خارجهٔ ایالات متحده از پاکستان، سایر کشورها و همسایگان افغانستان خواست تا به افغان‌های اجازهٔ ورود به کشورهای شان بدهند که در تلاش کسب حفاظت بین المللی اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) گفت: "می‌خواهم بگویم که از تمامی کشورها، به شمول پاکستان می‌خواهیم تا مکلفیت‌های خویش را در برخورد با مهاجرین و پناهجویان رعایت کرده و به اصول منع بازگشت اجباری احترام بگذارند."

این در حالی است که پاکستان اعلام کرده است که تمامی افغان‌های را از این کشور اخراج می‌کند که به گونهٔ غیرقانونی در آن کشور زیست دارند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از اعلام این پالیسی، برخورد‌های نا مناسب با مهاجرین افغان در پاکستان افزایش یافته و برخی از آنان اخراج نیز شده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز گذشته با نشر گزارشی گفت که از اول تا ۱۵ اکتوبر ۳۷هزار و ۳۱۷ مهاجر افغان به گونه داوطلب از پاکستان به کشورشان برگشته اند.

در این گزارش آمده است که علاوه بر این، در این مدت ۶۱۴ مهاجر دیگر به دلیل نداشتن مدارک معتبر از پاکستان اخراج شده اند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده بر برخورد بشردوستانه با این مهاجرین تاکید کرد، به ویژه با افرادی که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان به کشورهای همسایهٔ افغانستان پناه برده اند.

میلر افزود: "قویاً تمامی همسایه‌های افغانستان، به شمول پاکستان، را ترغیب می‌کنیم تا به افغان‌های که در تلاش حفاظت بین المللی اند اجازه ورود داده و برای فراهم آوری معاونت‌های بشری با سازمان‌های بین المللی بشری مانند کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و ادارهٔ بین المللی مهاجرت هماهنگی کنند."

پیش از این نیز، ده‌ها دپلومات پیشین امریکایی و نمایندگان ادارات مهاجرت در یک نامهٔ مشترک از پاکستان خواسته بودند آنعده افغان‌های را اخراج نکند که در پاکستان در انتظار دریافت‌ ویزهٔ امریکا اند.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان و خروج نیروهای امریکایی از این کشور، بیش از ۱۰۰ هزار افغان در پروسهٔ انتقال از افغانستان تخلیه شدند و هزاران نفر دیگر، به شمول اعضای نظامی و ملکی حکومت پیشین افغانستان که زندگی‌های شان در خطر طالبان بود، به پاکستان مهاجر شده اند تا به امریکا یا کشور سوم انتقال داده شوند.

شورای حقوق بشر ملل متحد گفته است که اخراج اجباری افغان‌ها از پاکستان ۱.۴ میلیون مهاجر و به ویژه افغان‌های را زیان خواهد رساند که برای حفاظت زندگی‌های خویش به پاکستان فرار کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG