لینک های دسترسی

Breaking News

مک ماستر با مقامات هند، راجع به افغانستان صحبت کرد


مک ماستر، مشاور رئیس جمهور ترمپ در بخش امنیت ملی ایالات متحده، پس از سفرش به افغانستان و پاکستان، امروز به هند رفت و با صدراعظم و سایر مقامات ارشد آن کشور، دیدار نمود. گفته شده که یکی از موضوعات مهم صحبت او با مقامات هندی را نیز، مسایل افغانستان تشکیل میداد.

دیدار مک ماستر با نریندرا مودی صدراعظم هند، نخستین ملاقات یک مقام عالیرتبۀ ادارۀ رئیس جمهور ترمپ با مقامات هند بود. سفارت ایالات متحد در دهلی جدید بیان داشته که هردو جانب، در این دیدار، در کنار دیگر نکات، روی طرُق افزایش همکاری در بخش های دفاعی و مبارزه با دهشت افگنی صحبت کردند، و آقای مک ماستر، به آقای مودی اطمینان داد که هند در مبارزۀ جهانی علیه تروریزم، به مثابۀ یک شریک بزرگ دفاعی نگریسته میشود.

افزون بر این، مشاور امنیت ملی امریکا با اجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند یک دیدار دو ساعته داشت که به گفتۀ مقامات هندی، روی وضعیت امنیتی در منطقه، و ستراتیژی رئیس جمهور ترمپ در قبال افغانستان، متمرکز بود. دهلی جدید از واشنگتن می خواهد که پاکستان را از حمایت طالبان بازداشته و علیه آن اقدام کند.

همچنان قرار بود جنرال مک ماستر، با سوشما سواراج، وزیر خارجۀ هند نیز امروز ملاقات کند. دیدار مشاور امنیت ملی ایالات متحده از هند، در سلسلۀ مشوره هایش در سطح منطقه، انجام می یابد. او قبل از این به اسلام آباد، و آن پیشتر، به کابل رفته بود.

مک ماستر به روز دوشنبه در صحبت با نواز شریف صدراعظم پاکستان، روی نیاز مبارزه با دهشت افگنی در هر شکل و گونۀ آن، تأکید ورزید. همچنان گفت که از طالبان هیچ کشوری نباید حمایت کنند.

صدراعظم پاکستان ابراز امیدواری نمود که امریکا بتواند روی مسئلۀ کشمیر، بین هند و پاکستان، وساطت کند.

در کابل نیز مک ماستر پیام قوی ای داشت و در مصاحبه با طلوع نیوز گفت که طالبان و داعش، هردو در أفغانستان باید شکست داده شوند. وی به پاکستان گوشزد نمود که "هیچ کسی از مقاومت در برابر حکومت افغانستان و افغانها، نباید پشتیبانی کند".

حکومت جدید ایالات متحده تحت رهبری رئیس جمهور دونالد ترمپ، هنوز ستراتیژی واضح خود را در قبال افغانستان، بیان نداشته است، اما سفر اخیر مک ماستر و بیانات او، و نیز حملۀ بمی امریکا بر مواضع داعش در ننگرهار، علامه ایست که ترمپ در کنار افغانستان ایستاده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG