لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم اسرائیل، ترمپ را به کوروش کبیر تشبیه کرد


بنیامین نتیاهو، صدراعظم اسرائیل، به روز دوشنبه با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در قصر سفید ملاقات کرد. حضور فزایندۀ نیرو های ایرانی در سوریه به حمایت از بشار الاسد، و هراس از این که تهران در صدد ایجاد یک پایگاه دایمی در سوریه میباشد، نکات مورد بحث دو رهبر را تشکیل میداد.

در ملاقات دیروز که در دفتر کار رئیس جمهور ایالات متحده صورت گرفت، آقای نتنیاهو از آقای ترمپ تمجید و توصیف کرد و تصمیم او در انتقال سفارت ایالات متحده از تل ابیب به بیت المقدس را جسورانه خواند.

نتنیاهو، ترمپ را به چهره های بزرگ تاریخی تشبیه کرد - مثل کوروش کبیر که یهودیان را از اسارت در بابل نجات داده بود؛ یا لارد بالفور که یک قرن پیش حقوق یهودیان در فلسطین را تأمین کرد؛ و یا هری ترومن، رئیس جمهور سابق امریکا که دولت اسراییل را به رسمیت شناخت.

صدراعظم اسرائیل در دیدار با رئیس جمهور ایالات متحده، به گونۀ واضح ایران را بزرگترین خطر در شرق میانه خواند و آن کشور را به "اعمال پرخاشگرانه در همه جا" متهم ساخت. نتنیاهو افزود که ایران با وجود توافق بین المللی سه سال قبل، هنوز از مرام های هستوی اش دست نکشیده است.

احتمال جنگ میان اسرائیل و ایران، اخیراً مقامات و تحلیلگران در واشنگتن و سایر نقاط جهان را به تشویش افگنده است. مایکل پریجنت، تحلیلگر در انستیتیوت هودسن، میگوید که "ایران، در صورت لزوم، با افزودن ظرفیت هایش در هر عرصه، خواه سیستم های راکتی باشد یا ظرفیت استقرار ملیشه ها از عراق به سوریه و لبنان، أغراض حقیقی خود را نشان میدهد".

ترمپ به روز دوشنبه، مشخصاً از ایران و یا سوریه یادی نکرد، اما گفت که اسرائیل و ایالات متحده روی مسایل دفاعی و مبارزه با دهشت افگنی، بسیار نزدیک باهم کار میکنند. او همچنان اطمینان نشان داد که اداره اش میتواند اسرائیلی ها و فلسطینیان را برای مذاکرات صلح باهم آورد.

ترمپ در حضور رسانه ها گفت که تعامل صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها، "دشوار ترین تعامل" بوده که مخالفت ها و حتی إحساسات نفرت انگیز دیرینه با آن پیوند دارد.

ترمپ به خبرنگاران گفت که او شاید برای افتتاح سفارت ایالات متحده، عنقریب به بیت المقدس برود. تصمیم او مبنی بر انتقال سفارت از تل ابیب به بیت المقدس، با مخالفت های گسترده همراه بود، اما نتنیاهو میگوید که ترمپ به خاطر آن تصمیم اش، "برای نسل ها" به یاد خواهد ماند.

دیدار نتنیاهو با ترمپ
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:28 0:00

XS
SM
MD
LG