لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: در مسئلۀ سلاح کیمیاوی در سوریه، روسیه مسئول است


ایالات متحدۀ امریکا بار دیگر موضوع استعمال سلاح کیمیاوی در سوریه را برجسته ساخت.

رکس تیلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، به روز شنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای پولندی اش، گفت که ایالات متحده، روسیه را مسئول رسیدگی به مسئلۀ سلاح کیمیاوی در سوریه میداند.

آقای تیلرسن افزود که رژیم تحت حمایت روسیه در سوریه، هنوز هم ممکن سلاح کیمیاوی را بر غیرنظامیان در سوریه استعمال کند. وی گفت که روسیه متحد رژیم اسد است و باید به تعهداتش در جلوگیری از کاربُرد سلاح کیمیاوی، پابند باشد.

تحقیق کنندگان حقوق بشر ملل متحد در ماه سنبلۀ امسال گفتند که در چهار سال گذشته، نیرو های حکومت سوریه در ۲۰ مورد از سلاح های کیمیاوی بر ضد غیر نظامیان استفاده کرده است.

کمیسیون مستقل تحقیق ملل متحد در مورد سوریه بیان داشت که برخی از این حملات بین ماه های مارچ تا جولای ۲۰۱۷ در مناطق خان شیخون، اللاتیمینه و غوطه شرقی صورت گرفته است.

اما حکومت سوریه این ادعا ها را رد کرده و همیشه گفته است که هرگز

هشدار ترکیه به امریکا

وزیر خارجۀ ترکیه گفته است لازم است که ایالات متحده بی درنگ منسوبین خود را از منطقۀ منبـِج سوریه خارج سازد. نیرو های ترکیه در شمال سوریه برضد کرد ها مشغول عملیات بوده و هجوم آنان بر منبِج، خطر تقابل ترکیه و امریکا را میتواند در پی داشته باشد.

تهاجم نظامی ترکیه بر شبه نظامیان کــُرد در شمال سوریه وارد هفتۀ دوم آن شده و نیرو های هوایی ترکیه حملات تازه یی را علیه مواضع کـُرد ها انجام داده است. افزون بر آن، تانک های بیشتری از ترکیه وارد قلمرو سوریه شده است.

ترکیه تعهد یاد کرده که شبه نظامیان کـُرد (واحد های حفاظت مردمی) را از ساحات نزدیک به مرز خود دور براند و حتی گفته که دامنۀ این عملیات نظامی، تا سرحدات عراق نیز گسترش خواهد یافت.

منبــج، شهری در شمال سوریه است که تعدادی از منسوبین نظامی امریکا در آنجا مستقر اند. ایالات متحدۀ امریکا اخیراً گفته است که کمک های نظامی به کـُرد ها در سوریه را متوقف میسازد.

XS
SM
MD
LG