لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بزرگترین بم را در افغانستان استعمال کرد


بم MOAB توسط طیارۀ C-130 انتقال و پرتاب می شود
بم MOAB توسط طیارۀ C-130 انتقال و پرتاب می شود

نیروهای نظامی ایالات متحده بزرگترین بم را که GBU-43 نام دارد و گفته می شود حدود ۱۰ هزار کیلوگرام وزن دارد، در افغانستان استعمال کرد.

قوای نظامی ایالات متحده گفته است که این بم ساعت ۷:۳۲ دقیقۀ شام به وقت محل در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بر مواضع داعش پرتاب شده است.

داکتر اسماعیل، ولسوال اچین، به صدای امریکا گفته است که این بم بر مواضع داعش در ساحات کوهستانی و دور از ساحات مسکونی پرتاب شده است.

مقام‌های نظامی ایالات متحده گفته اند که این بم مواضع، تونل‌های زیر زمینی و سایر تاسیسات داعش را در ساحه هدف قرار داده است.

جان نکلسن، فرمانده ماموریت حمایت مستقر در افغانستان گفته است که جنگجویان داعش پس از شکست‌های پیهم، برای دفاع از خود به استفاده از مواد منفجرۀ تعبیه شده، استفاده از سنگر و تونل ها رو آورده اند و به گفتۀ وی این بم، اسلحۀ درستی برای از بین بردن این توانمندی های داعش است.

آقای نکلسن گفته است که تمام تدابیر اتخاذ شده است تا از تلفات غیرنظامیان در این حمله جلوگیری به عمل آید.

معلومات در مورد بزرگترین بم امریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:35 0:00

هدف کاربرد این بم، به گفتۀ آقای نیکلسن، افزون بر امحای جنگجویان و تاسیسات داعش، کاهش خطر بر نیروهای افغان و امریکایی است که سرگرم عملیات پاکسازی در ساحه اند.

فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو همچنان گفته است که عملیات بر ضد تندروان داعش تا زمانی ادامه خواهد یافت که این گروه از افغانستان به کلی محو شود.

بم یاد شده که به نام مخفف MOAB نیز یاد می شود، قوی‌ترین اسلحۀ غیر‌هسته‌ای دست داشتۀ قوای نظامی ایالات متحده بوده و از آن به نام "مادر همه بم‌ها" نیز یاد شده است.

بر اساس گزارش‌ها، این نخستین بار است که قوای هوایی ایالات متحده این بم را در جنگ استعمال می کند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG