لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: طرف اساسی مذاکره طالبان نه، بلکه پاکستان است


رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در انستیتوت صلح ایالات متحده
رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در انستیتوت صلح ایالات متحده

رئیس جمهور افغانستان می گوید که برای حل منازعه، اول باید منازعه و طرف منازعه تعریف گردد.

محمد اشرف غنی در جریان سخنرانی اش در انستیتوت صلح ایالات متحده در واشنگتن دی سی استدلال کرد که برای حل مشکل، اول باید مشکل تعریف گردد.

بر اساس گفته رئیس جمهور غنی، مشکل اساسی طالبان نه—بلکه پاکستان که در ۱۳ سال گذشته، در جنگ اعلام ناشده با افغانستان قرار داشت که به گفتۀ آقای غنی "مقامات پاکستانی نیز این موضوع را می پذیرند."

آقای غنی افزود که افغانستان و پاکستان منحیث دو کشور دارای حاکمیت باید یکدیگر را تحمل کنند و همدیگر را بپذیرند.

به گفته رئیس جمهور افغانستان فقط در چنین حالتِ می توان از غرق شدن منطقه به هرج و مرج جلوگیری کرد.

آقای غنی گفت که بعد از پاکستان، طالبان در منازعه فعلی افغانستان دخیل اند، ولی به گفته او باید بین طالبان و عناصر دهشت افگن تفکیک قایل شد.

رئیس افغانستان ابراز امیدواری کرد تا طالبان خود را از گروه د های هشت افگنی جدا سازند.

تهدید داعش در افغانستان

سخنان رئیس جمهور در حالی در مورد مصالحه با پاکستان و طالبان مطرح می شود که بر اساس گزارش ها، گروه داعش در شماری از نقاط افغانستان به ویژه مناطق جنوب افغانستان جای پا پیدا کرده است.

آقای غنی گفت که گروه داعش چندین مشخصه واضح دارد که شامل بلعیدن رقبا، سرعت رشد و جهش سریع و در نهایت منابع تمویل مالی قوی می باشد.

به گفتۀ رئیس جمهور افغانستان "داعش به مثابۀ سرطانی است که جهش دارد و خیز میزند."

آقای غنی در مورد تعداد حامیان داعش در افغانستان چیزی نه گفت، ولی خاطر نشان کرد که شرایط سرباز گیری در افغانستان، زیاد مساعد است.

رئیس جمهور افغانستان گفت"سوال این است که آنان {داعش} کی را هدف قرار می دهند و کی را استخدام می کنند. افغانستان با کمبود اردو برای استخدام مواجه نیست. ما حدود یک میلیون جوان بیکار داریم که استخدام شده می توانند. شش صد هزار جوان دیگر امسال به جمع آنان می پیوندد."

محمد اشرف غنی اضافه کرد که حتی مراکز وجود دارد که برای انتحاریان آموزش می دهند تا چگونه حملات را راه اندازی کنند.

آقای غنی استدلال می کند که برای جلوگیری از گروه دهشت افگنی در افغانستان، باید همکاری و همگرایی منطقه یی که نیازمندی های اقتصادی را نیز پاسخگو باشد، به وجود آید.

رئیس جمهور افغانستان گفت "بدون صلح و ثبات در افغانستان یکپارچگی اقتصادی در منطقه به وجود نخواهد آمد."

آقای غنی به این باور است که امروز در میان همسایه های افغانستان از هند گرفته تا آذربایجان و فراتر از آن به شمول روسیه، توافق نظر وجود دارد که یک افغانستان با ثبات برای ثبات منطقه یی ضروری است.

آقای غنی همچنین افزود که فقر می تواند یکی از عوامل باشد که مردم را به دام دهشت افگنان بی اندازد.

نگرانی از تطبیق عدالت انتقالی

عدالت انتقالی، یکی از چالش های عمده در فرا راه حکومت به رهبری آقای کرزی و اکنون هم رئیس جمهور غنی پنداشته می شود.

معافیت از جنایات جنگی در سه دهۀ پسین افغانستان، نکتۀ عمدۀ انتقاد گروه های حامی حقوق بشری را در افغانستان تشکیل داده است.

آقای غنی می گوید که شکنجه جایی در حکومت افغانستان ندارد و هر مقام امنیتی که مرتکب آن شود منفک و به عدالت کشانده خواهد شد اما تاکید می ورزد که تمرکز بیش از حد به گذشته، آینده را خراب می سازد.

رئیس جمهور غنی گفت که جامعۀ مدنی افغانستان و نهاد های مدافع حقوق بشر در آن کشور باید به موضوع عدالت انتقالی طوری رسیدگی کند که تحرک و پیشرفت به آینده را متضرر نسازند.

رئیس جمهور افغانستان اصرار کرد که عدالت انتقالی همۀ افغانستان را در بر می گیرد، ولی گفت که بدون رسیدگی به نارسایی سیستم عدلی و قضایی افغانستان، "تامین عدالت ناممکن" است.

آقای غنی با اشاره به مدل عدالت انتقالی افریقای جنوبی گفت که جرگۀ افغان ها همواره به اینگونه مشکلات رسیدگی کرده است.

رئیس جمهوری غنی در جریان سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحده نیز به صراحت اعلام کرد که تلاش هایش را برای مصالحه با طالبان ادامه خواهد داد و از طالبان خواست که یا شبکه القاعده باشند و یا افغان. آقای غنی گفت که افغانستان به قبرستان القاعده مبدل خواهد شد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG