لینک های دسترسی

Breaking News

کاملا هریس خواهان آتش‌بس فوری در غزه شد


کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده
کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده

کاملا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) گفت که پیشنهاد توافق آتش‌بس شش هفته‌ای میان اسراییل وحماس باید پذیرفته شود.

هریس در عین حال از اقدام ناکافی اسراییل برای مساعد کردن شرایط فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه انتقاد کرد.

او در جریان سخنرانی خود در ایالت الاباما گفت: ''با در نظرداشت رنج و مصیبتی بزرگ که غزه ‌به آن مواجه است،‌ آتش‌بس فوری دست‌کم برای شش هفته باید بر قرار شود، چیزی که در حال حاضر روی میز است.''

معاون رییس جمهور امریکا افزود: ''گروه حماس ادعا می‌کند که خواهان آتش‌بس است. خوب،‌ توافق روی میز است. و قسمی‌ که گفته ایم، حماس نیاز دارد تا به این معامله توافق کند.''

پیش از این، یک مقام ارشد ایالات متحده روز شنبه گفت که اسراییل به طور گسترده با پیشنهاد آتش‌بس شش هفته‌ای در نوار غزه موافقت کرده است، مشروط بر اینکه گروه حماس توافق کند که بسیاری از گروگان‌هایی را آزاد کند که آسیب پذیر اند.

این مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت: "اگر حماس با آزادی گروه از گروگان‌های آسیب‌پذیر... بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان موافقت کند، آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه آغاز خواهد شد."

معاون رییس جمهور ایالات متحده همچنین به شدت از اسراییل انتقاد کرد و گفت که حکومت بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، باید اقداماتی را برای فراهم‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه روی دست بگیرد.

اوهمچنین گفت که اسراییل ''باید گذرگاه‌‌های مرزی را باز کند'' و ''محدودیت‌های غیر ضروری را برای فراهم‌آوری کمک‌ها وضع نکند.''

در حملات تندروان گروه حماس بر جنوب اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته انجام شد، به گفتهٔ مقامات اسراییلی کم و بیش ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و تندروان این گروه دست‌کم ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

پس از حملات حماس، اسراییل حملات هوایی و زمینی گسترده را در نوار غزه بر ضد حماس آغاز کرد. بر اساس گزارش وزارت صحت غزه، در اثر این حملات تا حالا از ۳۰ هزار و ۴۱۰ کشته شده اند که بیشتر شان غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان می‌باشند.

علاوه بر آن، کم و بیش ۷۰ هزار نفر دیگر در این حملات زخمی شده اند. بخش اعظم نوار غزه که در امتداد بحیره مدیترانه موقعیت دارد، در حملات هوایی و زمینی اسراییلی به ویرانه مبدل شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG