لینک های دسترسی

Breaking News

سیسی: کار اخوان مسلمین را تمام میکنم


Comme beaucoup d’autres personnes secourues par MSF Sea, ce garçon semble épuisé de fatigue physique et émotionnelle.
Comme beaucoup d’autres personnes secourues par MSF Sea, ce garçon semble épuisé de fatigue physique et émotionnelle.
فرماندۀ پیشین قوای مسلح مصر می گوید اگر در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور برنده شود، اخوان المسلمین هیچ نقشی در آیندۀ مصر نخواهد داشت.

کارشناسان به این باور اند که فتاح السیسی با برکناری حکومت منتخب محمد مرسی شاید شهرتی در آن کشور کسب کرده باشد اما آن شهرت بقای زیادی نخواهد داشت.

سیسی می گوید این مصری ها بودند که باعث نابودی اخوان المسلمین در آن کشور شدند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر روز دوشنبه کار اخوان المسلمین و محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شدۀ مصر را تمام شده عنوان کرد.

اما، ویلیم روو، دپلومات پیشین امریکایی در کشور های شرق میانه می گوید که نمی داند هدف سیسی از گفته هایش که "اخوان المسلمین را ناپدید می سازد" چه است.

این دپلومات پیشین به صدای امریکا گفت "برای من مشکل است باور کنم یک گروه منسجم که در اقشار مختلف ریشه زده، چگونه ناپدید خواهد شد."

آقایی روو گفت که در گذشته نیز روسای جمهور، مانند جمال عبدالناصر، در این راستا تلاش کردند اما به این هدف نرسیدند.

این دپلومات پیشین امریکایی می گوید که مشکل است میزان نفوذ و جانبداری مردم مصر از اخوان المسلمین مشخص شود. او به این باور است که مصری ها در سه سال دو رئیس جمهور را برکنار کردند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که اگر سیسی برندۀ انتخابات شود، قناعت مردم را فراهم کرده بتواند، و یا هم اینکه مردم علیه او قیام نکنند.

محبوبیت اخوان المسلمین

اما دیفید مَک، دستیار پیشین معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید گروه اخوان المسلمین از یک طیف وسیع مفکورۀ سیاسی مصر نمایندگی می کند و سیسی در میان آنان محبوبیت ندارد.

آقای مَک به صدای امریکا گفت "اگر بپذیریم که اخوان المسلمین نتوانست در زمان حکومت، کارکردگی خوبی از خود نشان دهد، می شد آن حزب توسط انتخابات از اریکۀ قدرت کنار زده شود اما آقای سیسی بااستفاده از کودتا، به حکومت مرسی نقطۀ پایان داد. بدیهی است که السیسی در میان طرفداران اخوان المسلمین چهرۀ دلپسندی باشد."

پس از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۱، کارشناسان در واشنگتن به این نظر بودند که باوجود مخالفت های سیاسی، حضور اخوان المسلمین در عرصۀ سیاست باید تشویق گردد نه اینکه توسط اردو از قدرت کنار زده شود.

دیفید مک می گوید که مقامات در واشنگتن، تحولات اخیر در مصر را نگران کننده می دانند به خاطریکه امریکا خواهان تامین روابط خوب ستراتیژیک - با مصر و کشور های مانند، اسراییل و عربستان سعودی، می باشد.

موقف انتقادی ایالات متحده

ویلیم روو با تایید اظهارات آقای مک می گوید که مقامات امریکایی تا کنون تحولات تازه در مصر را هدف انتقاد قرار داده اند.

آقای روو گفت "برکناری مرسی به گونۀ دمکراتیک صورت نگرفت. اقدامات بعدی حکومت از دیدگاه واشنگتن، سرکوبی حقوق مدنی و حقوق بشری تلقی می شود. بازداشت و محکومیت صد ها مخالف سیاسی توسط حکومت موقت مصر، به نظر واشنگتن برگشت حکومت استبدادی می باشد."

با پیروزی اخوان المسلمین، محمد مرسی پیمان صلح ۱۹۷۹ با اسراییل را لغو کرد. اما عبدالفتاح السیسی – که احتمال می رود برندۀ انتخابات شود – گفته است که در صورت پیروزی به تمام پیمان ها به شمول پیمان صلح با اسراییل احترام خواهد گذاشت.

منتقدین سیسی را به گرفتن قدرت بیش از حد و عدم احیای اقتصاد ضعیف مصر متهم می کنند، اما احتمال دارد موقف جدید این نظامی بازنشسته در قبال یکی از متحدین عمدۀ ایالات متحده، دیدگاه واشنگتن را در مورد آیندۀ مصر تغییر دهد.
XS
SM
MD
LG