لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا: با عجله و بی‌نظمی از افغانستان بیرون نمی‌شویم


وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا در نشست وزیران دفاع پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) اطمینان داده است که نیروهای امریکایی شتاب‌زده و با بی‎نظمی از افغانستان خارج نخواهند شد.

لوید آستن، روز پنجشنبه ۱۸ فبروری (۳۰ دلو) در پایان نشست مجازی وزیران دفاع این پیمان گفت که ایالات متحده در حال حاضر، مصروف بررسی توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان است تا دیده شود که آیا دو طرف، تعهدات شان را عملی کرده اند یا نه.

وزارت دفاع امریکا در خبرنامه‌ای به نقل از آقای آستن گفته است که ایالات متحده به تلاش‌های دپلوماتیک خود به هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان متعهد است و در این مورد با تمام متحدان‌اش مشوره خواهد کرد.

در خبرنامه به نقل وی آمده است: "ایالات متحده امریکا اقدام به خروج شتاب‌زده و با بی‌نظمی از افغانستان نخواهد کرد."

بر اساس توافقنامهٔ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد، طالبان باید خشونت‌ها را کاهش داده، روابط شان‌را با گروه‌های دهشت افگن، به شمول القاعده قطع کرده و با حکومت افغانستان وارد مذاکرات صلح شوند و نیروهای بین المللی نیز تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

روز گذشته منشی عمومی ناتو گفت که نشست وزیران دفاع این پیمان در مورد ادامۀ حضور یا خروج نظامیان خود از افغانستان تصمیم نگرفته است.

آقای ستولتنبرگ در پایان نشست مجازی وزیران دفاع این پیمان همچنان گفت که با نزدیک شدن ضرب‌الاجل اول ماه می، اعضای این پیمان به مشوره و هماهنگی شان در این مورد ادامه خواهند داد.

حدود ۹۶۰۰ نظامی خارجی، به شمول ۲۵۰۰ نظامی امریکایی هم اکنون در چوکات ماموریت حمایت قاطع (ناتو) در افغانستان مستقر اند و ماموریت آموزش و مشاورت به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را به پیش می‌برند.

XS
SM
MD
LG