لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: بر مسایل حساس پافشاری نمی کنیم


موافقتنامه امنیتی، حضور درازمدت نظامی امریکا در افغانستان را مشخص میسازد
موافقتنامه امنیتی، حضور درازمدت نظامی امریکا در افغانستان را مشخص میسازد

رئیس جمهور افغانستان میگوید که موافقتنامه همکاری های امنیتی افغانستان و امریکا باید منافع هر دو کشور را، تضمین کند.

رئیس جمهور افغانستان به روز سه شنبه گفت "با امریکایی ها معامله خواهیم بست که در آن نه سیخ بسوزد نه کباب". او گفت افغانها در مسایلی که برای امریکا "حساس" است نباید پافشاری ورزند. آقای کرزی گفت افغانها بر تضمین منافع ملی خود، "صد در صد" تاکید خواهند ورزید.

مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه همکاری های امنیتی افغانستان-امریکا به روز ۱۵ نوامبر رسماً در کابل، آغاز گردید. اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان در واشنگتن، و جیمز والیک، معاون نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان، این مذاکرات را رهبری میکنند.

اگر چه رئیس جمهور افغانستان "مسایل حساس" برای امریکا را نام نبرد اما برخورد عدلی و قضایی با نظامیان امریکایی در افغانستان، یکی از موضوعات مهم شمرده میشود.

جیمز کننگهام، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل، شایعات در مورد درخواست واشنگتن برای دادن "مصوءنیت" جزایی برای نظامیان امریکایی که مرتکب جرایم در افغانستان میگردند را، رد کرده است.

آقای کننگهام گفته است که نظامیان متخلف مصوءنیت جزایی نخواهند داشت بلکه باید بر اساس سیستم قضایی و عدلی ایالات متحده، مورد پیگرد قرار گیرند. او گفته است این روش در سایر کشورهای که میزبان نظامیان امریکایی است، وجود دارد.

رسانه های امریکایی از قول مقاماتی که هویت شان مشخص نشده است گزارش داده که بعد از سال ۲۰۱۴، احتمالاً ده هزار نظامی امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند. قصر سفید و وزارت دفاع امریکا خبرها در باره شمار نظامیان امریکایی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ را، قبل از وقت خوانده است.
XS
SM
MD
LG