لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضا ها برای کنترول سلاح در امریکا


صفحه اول روزنامه نیویارک تایمز تاریخ ۵ دسمبر سال ۲۰۱۵
صفحه اول روزنامه نیویارک تایمز تاریخ ۵ دسمبر سال ۲۰۱۵

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود با عنوان "به فراگیر شدن سلاح در امریکا پایان دهید" نوشته این که شهروندان بتوانند به شکل قانونی سلاحی بخرند که برای کشتار دقیق و سریع ساخته شده، ظلم و ننگ ملی است.

در ۹۵ سال گذشته این نخستین بار است که نیویورک تایمز در صفحه اول سر مقاله خود را چاپ کرده و از قانونگذاران خواسته است قوانین سخت گیرانه تری را برای کنترول سلاح وضع کنند.

نیویورک تایمز در سرمقاله خود ضمن اشاره به ایالتهای کالرادو، آرگن، کارولینای جنوبی، ویرجینیا و کانیتیکت که شاهد کشتارهای جمعی بوده است گفته است که خشم مردم امریکا باید متوجه رهبرانی شود که در اصل وظیفه شان امنیت مردم است اما در عوض این افراد برای پول و قدرت سیاسی ارزش بیشتری قایلند و به صنعت پرسود اسلحه سازی پابند می باشند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در پیام هفته وار روز شنبه خود به انواع سلاحهای پیشرفته نظامی که مهاجمان در کشتار در شهر سان برناردینو در ایالت کالیفورنیا استفاده کردند اشاره کرد و گفت که این واقعه دردناک بار دیگر یاد آور آن است که در امریکا، خرید سلاح برای افراد خطرناک بسیار ساده است. او از قانونگذاران خواست برای ایجاد محدودیت بر خرید سلاح اقدام کنند.

رئیس جمهور اوباما گفت: " در حال حاضر، اشخاصی که در فهرست ممنوعیت پرواز قرار دارند آزادند که وارد فروشگاه اسلحه شوند و سلاح بخرند. احمقانه است. اگر کسی آن قدر خطرناک است که نمی تواند با طیاره سفر کند ، با این خصوصیات، نباید اجازه خرید اسلحه را داشته باشد. به همین دلیل، من از کانگرس میخواهم، مجرا های قانونی را که اجازه میدهد، این گونه اشخاص سلاح بخرند، مسدود کند."

آقای اوباما گفت شاید قادر به جلوگیری تمام حملات نباشند اما حداقل میتوانند مانع دسترسی دهشت افگنان و یا مجرمین به سلاح کشندۀ شوند که علیه امریکایی ها استفاده میشود.

انگیزه های سیاسی در کنترول سلاح

مدت هاست که امریکایی ها در مورد اینکه باخشونت های ناشی از استفاده از سلاح چی باید کرد، منقسم میباشند. دیموکرات ها در مجموع خواهان قوانین سخت گیرانه تر در مورد فروش سلاح میباشند و جمهوریخواهان مخالف سخت گیری زیاد در اینمورد اند. و مباحثات در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری در این رابطه بسیار گرم است.

به تعقیب حمله مرگبار هفته جاری در کالیفورنیا، هلیری کلنتن، یکی از نامزدان پیشتاز دیموکرات ها در انتخابات امسال و برنی ساندرز، کاندید دیگر حزب دیموکرات تقاضا کردند که محدودیت های جدی در مورد خرید سلاح وضع شود، آنان عدم اقدام کانگرس را در این رابطه غیر قابل قبول توجیه کردند.

جمهوری خواهان در پاسخ میگویند با توجه به اینکه گلوله باری کالیفرنیا توسط یک زن و شوهر که ظاهرا از گروه افراطی دولت اسلامی الهام گرفته بودند، انجام شد، توجه روی کنترول سلاح گمراه کننده است.

مارک روبیو، کاندید جمهوری خواهان گفت که تقاضا ها برای کنترول سلاح بعد از یک گلوله باری در امریکا، یک امر معمول سیاسی در این کشور میباشد. در حالیکه مخالفین داشتن سلاح در امریکا نمی دانند که کنترول در خرید سلاح، مانع حملات دهشت افگنانه نمی شود. روبیو گفت نیاز به کنترول سلاح نیست بلکه دهشت افگنی باید کنترول شود.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG