لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن از حقوق امریکایی ها در برابر محکمۀ هاگ حفاظت میکند


ایالات متحده موقف جدی تری در مقابل محکمه بین المللی جرایم اتخاذ کرده گفت که اگر قضات و سارنوالان محکمۀ بین المللی جرایم (هاگ) به تحقیقات شان در مورد اتهامات جرایم جنگی امریکایی ها در افغانستان ادامه دهند، ایالات متحده ممکن قضات محکمۀ بین المللی جرایم را به وضع تعزیرات تهدید کند.

قصر سفید با نشر یک اعلامیه گفت که اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، با استفاده از هر وسیلۀ لازم از شهروندان و متحدین اش که به طور غیر منصفانه در محکمۀ بین المللی جرایم یا ICC مورد پیگرد قرار بگیرند، حراست خواهد کرد.

در سوم نوامبر سال ۲۰۱۷ سارنوال ارشد محکمۀ بین المللی جرایم اعلام کرد که تحقیقات خود را در مورد اتهام جرایم جنگی که نیرو های امنیتی افغان، طالبان، شبکه حقانی و سربازان و مامورین استخباراتی امریکا در أفغانستان، از اول ماه می سال ۲۰۰۳ مرتکب شده اند، آغاز میکند.

قصر سفید گفت در صورت آغاز تحقیقات رسمی ICC، حکومت امریکا گام های ذیل را خواهد برداشت:

  • توافق نامه های بیشتر و الزام آور دو جانبه را برای ممانعت از تسلیم دهی اتباع ایالات متحده توسط کشور های دیگر به محکمه بین المللی جرایم، امضا خواهند کرد.
  • تا جائیکه قوانین ایالات متحده اجازه دهد مانع ورود قضات ICC به امریکا شده، دارایی و ملکیت های آن ها را در ایالات متحده تحت تعزیرات قرار داده و در سیستم قضایی امریکا، آنان را محاکمه خواهند کرد.
  • برای محدود ساختن قدرت بزرگ این محکمه، به شمول حصول اطمینان از اینکه ICC نتواند از صلاحیت های خود علیه شهروندان امریکایی و دیگر کشور های متحد امریکا که اساسنامه رُم را امضا نکرده اند، استفاده کند، روی برداشتن گام های در شورای امنیت ملل متحد غور خواهند کرد.

قصر سفید گفت اداره ترمپ برای حمایت از قانون اساسی امریکا، حاکمیت امریکا و شهروندان امریکا مبارزه خواهد کرد. همانطور که همیشه، در هر تصمیماتی که اتخاذ می کند، اول منافع مردم امریكا را در نظر می گیرد.

اساسنامه رُم

محکمه جرایم بین المللی در ماه جولای سال ۲۰۰۲ بر اساس یک معاهده چند جانبه که به آن اساسنامه رُم یاد می شود، ایجاد شد.

باوجودیکه ایالات متحده در آغاز این اساسنامه را در سال ۲۰۰۰ امضا کرده بود، سنای امریکا آن را تصویب نکرد.

در ماه می سال ۲۰۰۲، جورج دبلیو بش، رئیس جمهور آن زمان ایالات متحده، به جان بولتون، وزیر خارجه خود، دستور داد تا امضای امریکا را واپس گیرد، زیرا به باور واشنگتن، ICC اساساً غیر قانونی میباشد. از دیدگاه ایالات متحده، در مورد قدرت گسترده و غیر مسئولانه ای که به ICC و سارنوال کل آن توسط اساسنامه رُم، اعطا شده، نگرانی های وجود دارد. این قدرت محکمه جرایم بین المللی یک تهدید جدی برای حاکمیت ایالات متحده و حمایت از قانون اساسی امریکا میباشد.

بر علاوه ایالات متحده، بیش از ۷۰ کشور دیگر جهان که از دو بر سوم در صد جمعیت جهان و بیش از ۷۰ در صد از نیرو های مسلح جهان نمایندگی میکنند، عضویت ICC را ندارند.

این محکمه در ۴ مورد می‌تواند وارد عمل شود:

  • زمانی که یکی از کشورهای عضو، داوطلبانه پیگیری موردی از جنایت و نقض حقوق بشر در کشور خود را به محکمه محول کند.
  • زمانی که یک کشور غیرعضو، در یک مورد معین، صلاحیت محکمه را به رسمیت بشناسد و دوسیه ای از جنایت جنگی یا نقض حقوق بشر را به آن محول کند.
  • خود محکمه می‌تواند مستقیماً وارد عمل شود. به خصوص زمانی که افراد حقیقی یا نهادهای غیردولتی، شکایتی را به آن تسلیم کنند.
  • زمانی که شورای امنیت موردی را به دیوان ارجاع دهد.
XS
SM
MD
LG