لینک های دسترسی

Breaking News

ابراز 'نگرانی عمیق' امریکا و ده‌ها کشور جهان از وضعیت زنان و دختران افغان


وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر بیانیۀ مشترک که آن را اتحادیۀ اروپا و ۲۱ کشور دیگر نیز امضا کرده اند، در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان، حق کار، آموزش و آزادی گشت و گذار آنان ابراز نگرانی عمیق کرده است.

در این بیانیه از کسانیکه در مسند قدرت در افغانستان اند و نیز مقام‌ها در سرتاسر افغانستان خواسته شده است تا زنان و دختران افغان را حفاظت کنند.

در این بیانیه آمده است: "زنان و دختران افغان، مانند همه مردم افغانستان، سزاوار زندگی مصوون، امن و با حیثیت اند. از هرگونه تبعیض و بدرفتاری باید جلوگیری شود. ما از طریق مساعدت و حمایت بشردوستانه، آمادۀ کمک به آنان استیم تا صدای شان شنیده شود. از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت که هر حکومت آینده [در افغانستان] حقوق و آزادی‌هایی را که در جریان ۲۰ سال پسین به جز جدایی ناپذیر زندگی زنان و دختران در افغانستان مبدل شده است، چگونه تضمین خواهد کرد."

البانیا، ارجنتاین، آسترالیا، برازیل، کانادا، چلی، کولمبیا، کوستاریکا، اکوادور، السلوادور، هندوراس، گواتیمالا، مقدونیۀ شمالی، نیوزیلند، ناروی، پاراگوای، سنگال، سویس و بریتانیا از دیگر امضا کنندگان این بیانیه اند.

در همین حال، شماری از دختران و زنان افغان در یکی از جاده‌های شهر کابل تجمع کرده و خواهان توجه جامعه جهانی به وضعیت زنان در افغانستان شدند.

آنان با سر دادن شعار "زنان افغان به عقب برنمی‌گردند" تاکید کردند که برای به دست‌ آوردن حقوق خود مبارزه می‌کنند و خواستار حمایت جامعه جهانی در این راستا شدند.

XS
SM
MD
LG