لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا صدور ویزه و حوالهٔ پول را به کیوبا سهل می‌کند


یک موتر کهنهٔ ساخت امریکا هنگام عبور از کنار سفارت ایالات متحده در هاوانا، پایتخت کیوبا
یک موتر کهنهٔ ساخت امریکا هنگام عبور از کنار سفارت ایالات متحده در هاوانا، پایتخت کیوبا

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۶ می (۲۶ ثور) گفت که محدودیت‌هایی را کاهش می‌دهد که در دورهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، در قسمت صدور ویزه به شهروندان کیوبا و حوالهٔ پول بر این کشور کمونیستی وضع شده بود.

وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "مردم کیوبا با بحران بشری بی‌سابقه مواجه اند و پالیسی ما همچنان بر توانمندسازی مردم کیوبا تمرکز خواهد کرد تا به آنان در ایجاد آیندهٔ دور از سرکوب و رنج اقتصادی کمک کند."

بر اساس این اعلامیه،‌ کاهش محدودیت‌ها موجب خواهد شد تا روند صدور ویزهٔ در قونسلگری ایالات متحده در هاوانا، پایتخت کیوبا، افزایش یابد. در این اعلامیه همچنین آمده است که "آوردن تسهیلات در بخش ارتباطات آموزشی" میان دو کشور،‌ حمایت از تحقیقات مسلکی به شمول "حمایت از دسترسی به انترنت و روند حوالهٔ [پول] برای شرکت ها" از جمله کاهش محدودیت‌ها بر کیوبا است.

به منظور افزایش مقدار حوالهٔ پول نقد، ایالات متحده در نظر دارد تا محدودیت حوالهٔ‌ ۱۰۰۰ دالر در سه ماه را برای ارسال کنندهٔ پول لغو کند. علاوه بر آن، امریکا به سایر افراد اجازه خواهند تا پول را برای "حمایت از متشبثین مستقل کیوبا حواله کنند."

برونو رودریگز، وزیر خارجهٔ کیوبا، در تویتی گفته است که این اقدام "گامی کوچک در مسیر درست" است، اما تاکید کرد که کاهش این نوع محدودیت‌ها،‌ وضعیت تعزیراتی را که از سال ۱۹۶۲ میلادی به این سو، بر آن کشور وضع شده است،‌ "تغییر نمی دهد."

این مقام ارشد کیوبایی همچنین در این پیام نوشته است که این اقدام، اهداف و ابزارهای اصلی پالیسی امریکا را در برابر کیوبا که با ناکامی مواجه شده است، تغییر نمی‌دهد.

باب منندز، سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا، لغو بخشی از محدودیت‌ها بر کیوبا را تقبیح کرده و گفته است که پس از اعتراضات خیابانی مردم در سال گذشته، رژیم کیوبا هنوز هم "به آزار و اذیت بی‌رحمانهٔ" کیوبایی در همه سطوح ادامه می‌دهد.

آقای منندز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ایجاد سهولت در بخش سیر و سفر "خطرات ارسال پیام نادرست را برای مردم نادرست در زمان نادرست و به دلایل نادرست" در قبال دارد.

این سناتور امریکایی همچنین گفته است: "کسانیکه هنوز هم باور دارند افزایش سفر، دموکراسی را در کیوبا پرورش خواهد کرد، به سادگی در حالت انکار به سر می‌برند. [مردم] جهان از دهه‌ها به این سو به کیوبا سفر کرده اند و هیچ چیزی تغییر نکرده است."

XS
SM
MD
LG