لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا پس از اول جون ممکن نتواند همه صورت‌ حساب‌های حکومت فدرال را بپردازد


جانت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
جانت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

وزیر مالیهٔ ایالات متحده روز دوشنبه اول می (۱۱ ثور) هشدار داد که بدون افزایش سقف قرضه، تا یک ماه آینده ممکن با کمبود پول نقد مواجه شود و قادر به پرداخت همه صورت حساب‌های حکومت نباشد.

این جدول زمانی فشار بر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ و قانونگذاران جمهوریخواه در کانگرس را افزایش می دهد تا به بحران مالی ناشی از سقف قرضه‌ها رسیدگی کنند.

این هشدار وزارت مالیهٔ ایالات موجب شد تا جو بایدن، رییس جمهور امریکا، چهار رهبر ارشد کانگرس کشورش را به قصر سفید احضار کند تا از بحران مالی در این کشور جلوگیری شود.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است رییس جمهور بایدن با کیون مک‌کارتی،‌ رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا، حکیم جفریس، رهبر دموکرات در مجلس نمایندگان، چک شومر، رهبر اکثریت سنا، و میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، تماس گرفته و آنان را به جلسه‌ای نهم ماه می در قصر سفید دعوت کرده تا در مورد سقف قرضه و مصارف فدرال با آنان صحبت کند.

جنیت یلین، وزیر مالیهٔ ایالات متحده، در نامه‌ای به کانگرس امریکا گفته است:‌ "ما از بن بست‌های محدودیت قرضه‌های گذشته آموخته ایم که انتظار تا آخرین لحظه برای تاخیر یا افزایش سقف قرضه می تواند آسیب جدی به اعتماد کسب و کار و مستهلکین وارد کند؛ هزینه‌های قرضه‌های کوتاه مدت برای مالیه دهندگان را افزایش دهد و بر رتبه اعتباری ایالات متحده تاثیر منفی بگذارد."

با آنهم خانم یلین گفته است: "نمی توان با قاطعیت تاریخ دقیقی را پیش بینی کرد که وزارت مالیه قادر به پرداخت صورت حساب های حکومت نخواهد بود." او اضافه کرد که پس از دریافت اطلاعات بیشتر، اعضای کانگرس را در جریان خواهد گذاشت."

سقف قرضه‌های ایالات متحده تا ۱۹ جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی به ۳۱.۴ ترلیون دالر رسیده بود.

در سال ۲۰۱۱ میلادی اختلاف مشابه در مورد سقف قرضه ایالات متحده سبب کاهش رتبه اعتباری درجه یک امریکا در سطح جهان شد. شماری از کارشناسان بخش اقتصادی به این باوراند که این بار مذاکره بر سر سقف قرضه دشوارتر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG