لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: تعزیرات جدید به زودی بر ایران وضع می‌شود


جیک سولیوان،‌ مشاور امنیت ملی قصر سفید
جیک سولیوان،‌ مشاور امنیت ملی قصر سفید

مشاور امنیت ملی قصر سفید روز سه‌شنبه ۱۶ اپریل (۲۸ حمل) گفت که واشنگتن به زودی تعزیرات جدید را بر برنامه‌های میزایلی و طیاره‌ها بی سرنشین ایران وضع خواهد کرد و از متحدین خود نیز می‌خواهد تا دست به اقدام مشابه بزنند.

این اظهارات جیک سولیوان پس از آن ابراز شد که جنیت یلین، وزیر مالیه امریکا،‌ گفت که اقدامات تنبیهی در مقابل ایران زیر کار است و جوسیپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که دفترش روی وضع تعزیرات بر ایران کار می‌کند.

سولیوان با نشر اعلامیه‌ای گفت:‌ ''ایالات متحده در روز‌های پیشرو تعزیرات جدید را بر ایران وضع خواهد کرد که شامل برنامه میزایلی و طیاره‌های بی سرنشین،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع ایران می‌شوند.''

او افزود:‌ ''ما پیش‌بینی می‌کنیم که متحدین و شرکای ما به زودی تعزیرات خود را وضع خواهند کرد.''

به گفته مشاور امنیت ملی قصر سفید، وضع تعزیرات جدید، فشار دوامدار را بر کاهش ظرفیت و موثریت نظامی ایران وارد خواهد کرد و با عملکرد‌های مشکل‌ساز تهران مقابله خواهد کرد.

مقامات ایالات متحده با استفاده از ابزار اقتصادی در برابر فعالیت‌های ایران فشار وارد می‌کنند. امریکا علاوه بر وضع تعزیرات بر برنامه‌ میزایل و طیاره‌های بی سرنشین ایران،‌ تامین مالی گروه‌هایی مانند حماس را نیز هدف قرار می‌دهد، گروهی که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد.

پیش از این،‌ جنیت یلین، وزیر مالیه امریکا،‌ در مورد وضع تعزیرات جدید بالای ایران به خبرنگاران گفت: ''اقدامات ایران ثبات منطقه را تهدید می‌کند و می‌تواند موجب تاثیر منفی بر اقتصاد [در منطقه] شود.''

او گفت که ایالات متحده بدون تردید با متحدین خود کار می‌کند تا با استفاده از وضع تعزیرات، فعالیت‌های ''بدخواهانه و بی ثبات‌کننده'' ایران را مختل کند. این مقام ارشد ایالات متحده همچنین گفت که ''همه گزینه‌ها برای مختل کردن تمویل مالی تروریزم روی میز قرار دارد.''

جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه سبب بروز خشونت در منطقه شده است و گروه‌های نیابتی و متحدین ایران که از فلسطینی‌ها در غزه حمایت می‌کنند، نیز در این خشونت‌ها دخیل شده اند.

اما تنش‌ها پس از آن افزایش یافت که ایران برای نخستین بار به صورت مستقیم اسراییل را آماج حملات میزاییلی و طیاره‌ها بی سرنشین قرار داد.

ایران گفته است که حملات روز شنبه در انتقامجویی از حملهٔ اسراییل بر قنسولگری این کشور در دمشق، پایتخت سوریه، انجام شد که در آن هفت عضو سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند. اما اسراییل مسوولیت آن حمله را بر عهده نگرفته است.

یلین در مورد اقدامات بعدی و تعزیرات جدید بر ایران جزییاتی ارایه نکرد، اما تاکید کرد واشنگتن تلاش می‌کند که توانایی ایران در بخش صادرات نفت کاهش یابد و واشنگتن ممکن اقدامات بیشتری را روی دست بگیرد.

به گفته یک مقام ارشد وزارت مالیه امریکا،‌ ایالات متحده یکجا با گروه ۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان به شمول چین کار می‌کند تا دسترسی ایران را به کالایی محدود کند از آن در ساخت سلاح استفاده می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG