لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: روسیه درون ایالات متحده را در بحیرهٔ سیاه هدف قرار داد


ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) گفت که یک جت جنگی روسیه یک طیارهٔ بی سرنشین تجسسی امریکا را در بحیرهٔ‌ سیاه هدف قرار داد و آنرا ''تخطی بی‌شرمانه از قوانین بین المللی" خواند.

مقامات ایالات متحده گفته اند که پس آنکه جت روسیه دورن امریکایی را هدف قرار داد، نیروهای‌ امریکایی مجبور شدند تا آنرا در آب‌های بین المللی سقوط بدهند.

در همین حال، روسیه گفته است که دورن ایالات متحده در پی رویارویی با جت جنگی روسیه به شدت مانور اجرا کرد و در نزدیکی منطقه کریمیه در آب سقوط کرد. اما روسیه تاکید کرد که بالای دورن امریکا فیر نکرده است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، تنش میان امریکا و روسیه رو به افزایش بوده و حالا رویارویی جت جنگی روسیه با دورن امریکایی، تنش میان دو کشور را بیشتر ساخته است. پس از اوج جنگ سرد، این نخستین طیاره‌ٔ امریکایی است که در رویارویی با جت جنگی روسی سقوط داده شده است.

جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفته است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ را از این رویداد آگاه ساخته است. به گفتهٔ کربی، مقامات وزارت خارجهٔ ایالات متحده با همتایان روسی خود به صورت مستقیم در این مورد صحبت خواهند کرد و "نگرانی های خود را در مورد این رهگیری غیرمصوون و غیر مسلکی بیان می‌کنیم."

ند پراس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، این عملکرد روسیه را ''تخطی بی‌شرمانه از قوانین بین المللی'' خوانده و سفیر روسیه در واشنگتن را برای اعتراض احضار کرد. لین تریسی، سفیر ایالات متحده در مسکو، نیز از این عملکرد روسیه اعتراض کرده است.

در همین حال،‌ فرماندهی نیروهای ایالات متحده مستقر در آلمان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جت جنگی سوخو-۲۷ روسیه دست به اقدام غیر حرفه‌ای زد و درون ام‌کیو-۹ ایالات متحده را در حریم فضای بین المللی بر فراز بحیرهٔ سیاه هدف قرار داد.

در این اعلامیه آمده است که یکی از جت‌های جنگی روسیه با درون ایالات متحده برخورد کرد و این اقدام موجب شد تا نیروهای امریکایی دورن خود را در آب‌های بین المللی سرنگون کند. در این اعلامیه همچنین آمده است که جت جنگی روسیه، قبل از این که با درون امریکایی برخورد کند، چندین بار مواد سوخت را بر آن ریخت.

جنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است که این رویداد ساعت ۰۷:۰۳ صبح سه‌شنبه به وقت شرق اروپا در آب‌های بین المللی رخ داده است.

به گفتهٔ‌ آقای رایدر،‌ قبل از وقوع این رویداد، جت جنگی روسیه برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در نزدیکی درون امریکایی پرواز کرد.

طیاره‌ٔ بی سرنشین ام‌کیو-۹ قادر به حمل مهمات است، اما رایدر مشخص نکرده است که آیا این درون با مهمات مجهز بود یا خیر.

قوای هوایی ایالات متحده در اروپا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نه نیروهای امریکایی و نه قوای روسیه دورن سقوط داده شده را کشف کرده اند.

به گفته‌ٔ رایدر، چنین به نظر می‌رسد که جت جنگی روسیه نیز حین برخورد با دورن امریکایی خساره دیده است، اما مقامات امریکایی تایید کرده اند که جت روسی به زمین نشست کرده است.

XS
SM
MD
LG