لینک های دسترسی

Breaking News

چاپ کتاب های درسی افغانستان با کمک مالی امریکا


حدود ۱۳۵ میلیون جلد کتاب شامل کتاب‌ های درسی برای دانش آموزان و رهنمای معلمین، با هزینه ۷۵ میلیون دالر امریکایی که از سوی اداره انکشاف بین الملی ایالات متحده پرداخت می‌ شود، در سه مرحله به چاپ می‌رسد.

روند چاپ این کتابها، در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۱۹ تکمیل می‌ گردد.

هوگو لارنس، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل روز سه شنبه در مقر این سفارت در کابل به خبرنگاران گفت که اداره انکشاف بین الملی ایالات متحده با راه اندازی این برنامه خواستار تقویت رشد معارف است و تیم‌ های وزارت معارف و اداره انکشاف بین الملی ایالات متحده به هدف تطبیق این پروژه در هماهنگی با هم کار خواهند کرد.

این دومین پروژه چاپ کتاب با همکاری مالی امریکا برای افغانستان است که با همکاری وزارت معارف این کشور صورت می‌ گیرد. نخستین مرحله از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی تطبیق گردیده بود.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان گفت با عملی شدن این برنامه، دانش آموزان و معلمان به کتاب‌ های معیاری آموزشی دسترسی خواهند یافت.

آقای عبدالله افزود: "کتاب مهم‌ ترین نیاز معارف است و خرسند هستیم که شاگردان در پی‌ عملی‌ شدن این برنامه به کتاب‌ های معیاری درسی و استادان به کتاب‌ های معیاری راهنما، دسترسی پیدا می‌کنند."

رئیس اجراییه حکومت افغانستان همچنین جنگ فعلی را در کشور، جنگ نور با تاریکی خواند.

از سوی هم، اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان گفت که کمبود کتاب های درسی چالش عمده در معارف آن کشور است.

وزیر معارف افغانستان گفت: "ما امروز با افتتاح این پروژه به مردم افغانستان به ویژه شاگردان عزیز اطمینان می‌ دهیم که حکومت وحدت ملی و شرکای انکشافی آن به انکشاف معارف و عرضه خدمات با کیفیت تعلیم و تربیه متعهد اند."

بر بنیاد آمار رسمی، اداره انکشاف بین الملی ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ تا اکنون در چاپ ۱۳۰ میلیون کتاب های درسی معارف افغانستان کمک مالی کرده است.

XS
SM
MD
LG