لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان آبدات تاریخی ترک تباران را ترمیم می کند


فرهنگیان افغان می گویند که اکثر آبدات تاریخی افغانستان در معرض نابودی قرار دارد.
فرهنگیان افغان می گویند که اکثر آبدات تاریخی افغانستان در معرض نابودی قرار دارد.

اوزبیکستان قصد دارد تا تمام بناهای باستانی مرتبط با تاریخ ترک تباران افغانستان را شناسایی و ترمیم کند.

مسوولان بنیاد بین المللی بابر در مراسمی به مناسبت ایجاد یک پارک محافظوی در اطراف مقبره امیرعلی شیر نوایی در باغ گوهرشاد بیگم در ولایت هرات این موضوع را بیان کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00

بنیاد بین المللی بابر یکی از نهادهای فرهنگی دولتی اوزبیکستان است. مسوولان این بنیاد در جریان چند سال اخیر کم از کم هفت بار به هرات سفر کرده اند تا آبدات تاریخی مرتبط با دوره تیموریان را شناسایی و ترمیم کنند.

آریا رووفیان سرپرست اداره اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که بنیاد بابر به تازه گی بر اساس تفاهمنامۀ با وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان، تصمیم گرفته است تا پارک معیاری را برای حفاظت از مقبره امیرعلی شیرنوایی در اطراف این بنای باستانی اعمار کند.

مسوولان بنیاد بین المللی بابر نیز می گویند که بر اساس فرمان رئیس جمهور اوزبیکستان که چندی قبل صادر شده است، موظف به شناسایی بناهای تاریخی نیاکانشان در افغانستان و سایر نقاط دنیا و ترمیم آنها می باشند.

ذاكر جان مشربوف رئیس عمومی این بنیاد همچنان میگوید یک ایوان بزرگ فلزی را که قبلاً در اوزبیکستان ساخته اند نیز با خود به هرات آورده است تا بر فراز مقبره میناتوریست و نقاش بزرگ کمال الدین بهزاد نصب نمایند.

فرهنگیان از این اقدام برا زنده نگهداشتن آبدات تاریخی افغانستان استقبال کرده اند.
فرهنگیان از این اقدام برا زنده نگهداشتن آبدات تاریخی افغانستان استقبال کرده اند.

محمد آصف رحیمی والی هرات نیز در مراسم افتتاح این پارک محافظوی گفت که ساحه مرتبط به مقبره امیر علی شیر نوایی تا ده روز دیگر کار آن به اتمام خواهد رسید و کار ترمیم متباقی باغ گوهرشاد بیگم با سيستم استندرد بناهای تاریخی دوام خواهد یافت.

با این همه فرهنگیان هرات می گویند که برای حفظ هویت فرهنگی و بناهای باستانی این ولایت ، نیاز است تا کارهای زیر بنایی روی دست گرفته شود.

وحید پیمان یک تن از این فرهنگیان می گوید که بی توجهی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و سازمان های بین المللی به مرمت و بازسازی آبده های تاریخی در هرات باعث شده تا شمار زیادی از این میراث های فرهنگی در معرض نابودی قرار بگیرند.

بنیاد بین المللی بابر اوزبیکستان پیش از این نیز ، شماری از آبده های تاریخی افغانستان را در ولایت های هرات ، تخار و کابل مرمت کرده بود که از آن جمله می توان به درب حکاکی شده برای گنبد امیرعلی شیرنوایی و سنگ مزارش اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG