لینک های دسترسی

Breaking News

۲۰۱۸ 'خطرناک‌ترین' سال برای خبرنگاران در افغانستان


دیدبان حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" با نشر گزارش سالانۀ خویش در مورد خشونت علیه خبرنگاران، سال ۲۰۱۸ میلادی را "خونین‌ترین و خطرناک‌ترین" سال برای رسانه‌ها در افغانستان خوانده است.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرایی اداره نی، روز پنجشنبه (۶ جدی) به خبرنگاران گفت که در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۹۸ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که ۱۸ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته میلادی، نشان می‌دهد.

بربنیاد آمار اداره نی، در سال جاری میلادی، ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان کشته و ۲۰ تن مجروح شده اند.

همچنان ۱۲ مورد حمله بر رسانه‌ها، ۳۵ مورد لت کوب، ۵۲ مورد اهانت، ۹ مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی و یک مورد اختطاف، به ثبت رسیده است.

در ۴۹ مورد نیز از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت شده است.

آقای خلوتگر گفت "۵۵ درصد خشونت‌ها را حکومت و افراد در درون حکومت افغانستان انجام داده، ۲۳ درصد خشونت‌ها را طالبان و تروریستان انجام داده اند، ۱۴ درصد را افراد ناشناس و ۸ درصد را مردم عام و افراد ملکی انجام داده اند".

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۶۶ مورد خشونت علیه خبرنگاران از سوی دیدبان حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان به ثبت رسیده بود.

آقای خلوتگر از حکومت افغانستان خواست که روند رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران را سرعت بخشد و از نهادهای بین المللی و کشورهای کمک کننده به افغانستان خواست که بر حکومت وحدت ملی فشار بیاروند تا زمینه تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات را در اداره‌های حکومتی ایجاد کنند.

در همین حال، جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این اداره در رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران جدی است و در جریان کار حکومت وحدت ملی و پیش از آن، به گونۀ مجموعی، ۵۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را دریافت و به آن رسیدگی کرده است.

آقای رسولی افزود که از این میان، ۱۷ قضیه خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری به این اداره رسیده که ۱۴ مورد آن به محاکم سپرده شده و سه مورد آن تحت بررسی قرار دارد.

این در حالیست که گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۸ خویش گفته بود که در جریان این سال، ۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی افغان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG