لینک های دسترسی

Breaking News

اشرف غنی: نبود ۳ اجماع مشکل اساسی افغانستان است


آقای احمدزی می گوید برای تامین صلح، منبر و ارگ باید در یک جهت کار کند
آقای احمدزی می گوید برای تامین صلح، منبر و ارگ باید در یک جهت کار کند
محمد اشرف غنی احمدزی، نامزد ریاست جمهوری افغانستان در یک مصاحبه ویژه با رادیو تلویزون آشنا صدای امریکا اولویت های منشور انتخاباتی اشرا توضیح داد و پرسش های شماری از کاربران صفحه فیسبوک دری صدای امریکا را پاسخ داد.

به باور آقای غنی افغانستان در زمان حاضر با سه چالش اساسی روبروست: نبود اجماع سیاسی، نبود اجماع امنیتی و نبود اجماع اقتصادی.

در مبحث نخست، این نامزد ریاست جمهوری گفت برای بوجود آوردن اجماع فراگیر سیاسی بر اصل مشارکت در قدرت تاکید می ورزد. مشارکتی که آقای احمدزی به آن معتقد است، مرزهای سیاسی مشخصی ندارد.

"در تاریخ چند دههء گذشته چند شخصیت جذباتی به وجود آمد. مسعود شهید، جذبهء خاصی داشت و در عین زمان مخالفین زیاد داشت. آقای مزاری، در میان برادران هزاره ما. آقای حکمتیار، در حزب اسلامی. ملاصاحب محمد عمر در میان طالبان. و جنرال دوستم. این شخصیت ها یک پایگاه اجتماعی دارند. مردم جنرال صاحب دوستم را بحیث یک شخص مطرح سیاسی قبول کرده اند. من نمی توانم معیارهای نفی را به وجود بیاورم."

ایجاد اجماع امنیتی آقای احمدزی بر دو اصل سیاسی و نظامی استوار است. امنیت، به اعتقاد این نامزد ریاست جمهوری، با توسل به زور تامین می گردد اما ثبات بالاثر فعالیت های سیاسی حاصل می شود.

آقای احمدزی گفت "منبر و ارگ باید در یک جهت باشد تا امنیت تامین گردد. در هفته نخست ما سرقوماندانی اعلی اردو را تشکیل می کنیم و از طریق آن هر هفته گزارشدهی امنیتی ارایه خواهیم کرد که پولیس چی می کند، اردو چی می کند و امنیت ملی چی می کند."

اجماع اقتصادی این نامزد ریاست جمهوری، تلاش برای مدرنیزه ساختن نظام اقتصادی کشور است. آقای غنی احمدزی گفت که سالانه برای ۲۰۰ هزار افغان فرصت های اشتغال در کشورهای خلیج و آسیایی شرقی ایجاد خواهد کرد و از طریق مبارزه با اقتصاد مافیایی و بحران مسکن، رفاه همگانی را بهتر خواهد ساخت.

ملکوک الطوایفی

گزینش عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان بحیث معاون اول اگر چه نوعی سنت شکنی سیاسی آقای احمدزی از ساختار رهبری قدرت است که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان آنرا اعمال نموده است (رئیس جمهور پشتون، معاون اول تاجیک و معاون دوم هزاره) اما انتقاداتی را هم در پی داشته است.

احمدزی و دوستم، دست کم از نظر باورهای سیاسی و ایدیولوژیک، تفاوت های بزرگ دارند. ائتلاف این دو برای احراز بالاترین دفتر سیاسی در افغانستان، به نظر برخی ها، ازدواج سیاسی ای است که دیر دوام نخواهد کرد.

آقای احمدزی اما از انتخاب دوستم سرسختانه دفاع می کند و پوزش خواهی آقای دوستم از مردم افغانستان را اقدام بی نظیری می داند.

به تازگی رئیس جمهور کرزی از خطر بروز ملوک الطوایفی در افغانستان هشدار داده است و در این میان ایالات متحده را متهم به تضعیف دولت افغانستان کرد.

اشرف غنی احمدزی در اینکه ملوک الطوایفی کشور را تهدید می کند با آقای کرزی همنواست اما بار ملامتی آنرا بر عهده امریکا نمی اندازد.

آقای غنی که برای مدت طولانی روی جزئیات موافقتنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی با نمایندگان امریکایی کار نمودم، به این باور است که حاکمیت ملی افغانستان دراین سند مصوون است. او می گوید این پیمان باید امضاء شود و انفاذ یابد.

ایران و پاکستان

آقای احمدزی خط دیورند را مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان نمی داند اما بر حل بلندمدت مناقشه برخاسته از خط دیورند تاکید می ورزد.

او داشتن روابط خوب میان افغانستان و پاکستان را به سود هر دو کشور می داند.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای اش درگیر اختلافات شدید است، آقای غنی می گوید کشورهای منطقه باید از رقابت های هسته ای دست بردارند تا امنیت و ثبات همگانی بوجود آید.

مصاحبه مکمل اکمل داوی، مدیر مسوول رادیو آشنا صدای امریکا با اشرف غنی احمدزی را از اینجا ببینید/بشنوید:


XS
SM
MD
LG