لینک های دسترسی

Breaking News

دستگیری خبرنگاران صدای امریکا و بی بی سی در ترکیه


خجی جان فرقین، خبرنگار آزاد صدای امریکا در ترکیه
خجی جان فرقین، خبرنگار آزاد صدای امریکا در ترکیه

سازمان های مدافع حقوق بشری بازداشت های گسترده در ترکیه را محکوم کرده اند.

خجی جان فرقین، خبرنگار آزاد که به صدای امریکا کار می کرد، از سوی مقامات ترکی در منطقه دیار بکر، توقیف شده است.

یکی از دوستان خانوادگی خانم فرقین از توقیف وی اطلاع داد، اما گفته است که دلیل توقیف این خبرنگار آزاد، معلوم نیست. در همین حال، خانوادۀ خانم فرقین گفته است که به دلیل اعلام حالت اضطرار در منطقه، برای مدت پنج روز حتی وکیل مدافع وی اجازۀ تماس را با وی ندارد.

خانم فرقین دومین خبرنگار بود که برای خبرگزاری های خارجی کار می کرد و روز شنبه از سوی مقامات ترکی بازداشت شد. قبل از دستگیری خانم فرقین، خدیجه کمر، خبرنگار بخش ترکی بی بی سی نیز روز شنبه از سوی مقامات ترکی در ولایت سیرت ترکیه زمانی توقیف گردید که مصروف تهیه گزارش در مورد لغزش زمین در یک معدن مس، بود.

در اوایل ماه نوامبر، اولیور برتراند، خبرنگاری که برای یک ویب سایت فرانسوی گزارش تهیه می کرد، در منطقۀ غازی عینتاب واقع در شمال ترکیه که هم مرز با سوریه است، توقیف گردید و به تعقیب آن، از آن کشور اخراج شد.

پس از کودتا نافرجام پانزدهم جولای امسال، ترکیه حالت اضطرار را در آن کشور اعلام کرد و تا حال حکومت آن کشور ۱۹۵ رسانۀ صوتی و چاپی را مسدود کرده است و ۱۵۰خبرنگار را به اتهام اعمال دهشت افگنی زندانی کرده است.همزمان با این حکومت ترکیه بیشتر از ۱۰۰ هزار کارمند دولتی را به ظن همکاری با کودتاه چیان برکنار کرده است.

XS
SM
MD
LG