لینک های دسترسی

Breaking News

صدای امریکا احکام محکمۀ انقلاب تهران علیه خبرنگاران این رسانه را تقبیح کرد


جان لیپمن، سرپرست صدای امریکا در بیانیه‌ای احکام مخفیانه محکمۀ انقلاب تهران به خبرنگاران این رسانه را تقبیح کرده است.

بر اساس اسناد فاش شده، محکمۀ انقلاب تهران در سال ۲۰۲۲، ۴۴ خبرنگار را در غیابت‌شان به اتهام شایعات علیه حکومت، محکوم کرد که ۱۱ خبرنگار بخش فارسی صدای امریکا نیز در آن شامل اند.

لیپمن گفت که این امر"نمونۀ معمول اقدامات رژیمی است که برای حقوق بشر یا حاکمیت قانون ارزش قایل نیست".

لیپمن درباره صدور احکام محکمۀ انقلاب تهران گفت که این موارد "تلاش‌های پنهانی برای جلوگیری از رسیدن جریان آزاد اطلاعات به ایران" است.

او همچنان گفته است که صدور احکام مخفیانه "گواه موفقیت بخش فارسی صدای امریکا در ایفای نقش تأثیرگذارش برای حفظ مسایل حقوق زنان، آزادی بیان و اهمیت جامعه آزاد" در جامعۀ ایران است.

او افزود که صدای امریکا از خبرنگاران و گزارش‌هایشان حمایت می‌کند.

در اسناد فاش شده در جریان هک قوه قضاییه ایران توسط گروه هکری "عدالت علی" مدارکی نشرشده است که از دوسیه سازی برای شماری از روزنامه‌نگاران صدای امریکا و دیگر رسانه‌ها، و ارسال احکام حبس تعزیری آن‌ها پرده برمی‌دارد.

بر اساس این سند، عده‌ای از روزنامه‌نگاران شاغل در بخش فارسی صدای امریکا در ماه ثور۱۴۰۱ به مجازات "حبس تعزیری" به اتهام "تبلیغ علیه نظام" محکوم شده اند.

در این سند، نام‌های، آرین ریسباف، سارا دهقان، مهدی فلاحتی، حمیده آرمیده، نیوشا بقراطی، روزبه بوالهری، مهتاب وحیدی‌راد، فهیمه خضرحیدری، پیام یزدیان، آرش سیگارچی، و مهدی آقازمانی، از روزنامه‌نگاران و همکاران صدای امریکا، و همچنین بهروز صوراسرافیل، خبرنگارفقید و ستاره درخشش، مدیر سابق بخش فارسی صدای امریکا، دیده می‌شود.

همچنین در دوسیۀ دیگر برای بابک بانصیری، خبرنگار بخش فارسی صدای امریکا، به خاطر کار خبرنگاری حکم شش سال زندان صادر شده است.

در روزهای گذشته، گروه هکری عدالت علی اعلام کرد که توانسته به سیستم کمپیوتری و سرورهای قوه قضاییه ایران دست یابد و سه میلیون سند را افشا کند.

لیپمن گفته است که "ما در حال بررسی راه‌هایی برای افزایش امنیت افراد نام برده و خانواده‌های آنها هستیم، و برای این کار با سازمان‌های خارجی و دیگر نهادهای مرتبط همکاری خواهیم کرد."

گروه

XS
SM
MD
LG