لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش‌های صدای امریکا برندهٔ دو جایزه ملی خبرنگاری شد


عایشه تنظیم، خبر نگار صدای امریکا از جریان عملیات تخلیه پر از هرج و مرج از میدان هوایی کابل در ماه اگست ۲۰۲۱ گزارش می‌دهد.
عایشه تنظیم، خبر نگار صدای امریکا از جریان عملیات تخلیه پر از هرج و مرج از میدان هوایی کابل در ماه اگست ۲۰۲۱ گزارش می‌دهد.

خبرنگاران صدای امریکا برای پوشش خبری روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان در دو بخش برنده جایزه ملی خبرنگاری (National Headliner) شدند، جوایزی که برای بهترین گزارش‌ها در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ اعطا شدند.

گزارش‌های که برای این رقابت انتخاب شده بود، روند خروج نظامیان امریکایی و برگشت طالبان به قدرت را در مجموعه از پوشش خبری از افغانستان، سرتاسر ایالات متحده و پنتاگون در برداشت.

کارلا باب، عایشه تنظیم، کین فارابا و عارف اسلان، خبرنگاران صدای امریکا جنبه‌های مختلف خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را در این گزارش‌ها تحت پوشش قرار داده بودند.

گزارش‌ها همچنین جریان خروج نظامیان امریکایی، عملیات پر از هرج و مرج تخلیه از میدان هوایی کابل، واکنش نظامیان که در افغانستان جنگیده بودند و کسانی را که تازه به خاک ایالات متحده رسیده بودند، تحت پوشش قرار داده است.

یولاندا لوپز، سرپرست صدای امریکا، گفت:"خوشحالم از اینکه خبرنگاران صدای امریکا به خاطر کارشان در زمینهٔ ترویج آزادی مطبوعات تقدیر می‌شوند. "

سرپرست صدای امریکا افزود: "دریافت جایزه توسط چندین خبرنگار صدای امریکا برای پوشش خبری خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان بالای من فوق‌العاده تاثیر گذار بود، زیرا بسیاری از همکاران ما مستقیماً تحت تاثیر این رویداد خبری قرار گرفته بودند. "

روند خروج ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند، بیش از ۱۲۲هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند. در جریان روند تخلیه، در اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش- شاخۀ خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

مقام دوم را در این رقابت، پروژه آزادی مطبوعات "The Mechanism" که به دو لسان نشر می‌شود، بخاطر تحت پوشش قرار دادن تهدیدات علیه خبرنگاران در مکسیکو و تلاش دولت برای محافظت از خبرنگاران در بخش "ارایه دیجیتالی پروژه با ویژگی واحد" بدست آورد.

در مکسیکو در هر ۱۲ ساعت یک خبرنگار تهدید می‌شود و ۳۱ خبرنگار بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۱ در این کشور کشته شده اند.

صدای امریکا همچنین مقام سوم را برای ادامه پوشش یک رویداد خبری مهم از طریق "شبکه‌های پخش تلویزیونی، شبکه کیبل و سندیکاتورها" که به نام "پایان ماموریت: جنگ و عقب‌نشینی در افغانستان" برای رقابت پیشکش شده بود، دریافت کرد.

جوایز ملی خبرنگاری (National Headliner) در سال ۱۹۳۴ توسط کلب مطبوعاتی اتلانتیک سیتی تاسیس شده و یکی از معتبرترین جوایز خبرنگاری در ایالات متحده محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG