لینک های دسترسی

Breaking News

به زندانیان در محبس هرات حرفه آموختانده می‌شود


زندان ولایت هرات که از سال‌های متمادی به اینسو مکانی برای به کیفر رساندن مجرمان بوده است، اکنون به آموزشگاه فن و حرفه بدل شده است.

مسوولان زندان هرات می‌گویند که به هدف توانمند ساختن زندانیان بعد از آزادی و آماده کردن آنان برای یافتن شغل در جامعه، کورس‌های آموزشی فن و حرفه چون قالین‌بافی، نجاری، خیاطی، مهره ‌بافی، انگشتر سازی و فلزی کاری را راه اندازی کرده اند.

میوند صمدی، مدیر زندان مرکزی هرات می‌گوید که هم اکنون ۶۰۰ زندانی بشمول۵۰ زن در ۲۵ حرفه در این ندامتگاه در حال آموزش حرفه استند.

آقای صمدی اضافه کرد" در بخش اناثیه در قسمت خیاطی، قنادی، مهر‌ه بافی و کمپیوتر زندانیان آموزش می‌بینند که خیلی خوب درخشیدند و اسنادشان به بیرون هم به کار می آید. در بخش مردان هم حرفه‌هایی از قبیل فلزکاری، سنگ‌تراشی، نجاری، حکاکی و خیاطی آموزش داده می‌شود."

زندانیان شامل در این برنامه های آموزشی نیز می‌گویند که با ایجاد فضای کاری در این مرکز توانسته اند، مشکلات اقتصادی خانواده شان را برطرف سازند.

علی ‌احمد، یک تن از زندانیان می‌گوید که پس از رهایی از زندان برای کسب درآمد حلال از حرفه‌ای که یاد گرفته، استفاده خواهد کرد. او به صدای امریکا گفت: "من وقتی از اینجا بیرون شدم با حرفه‌ای که یاد گرفتم،حتما همین شغل را ادامه خواهم داد تا از کار خلاف دور شوم. انشاالله صاحب یک شغل خواهم شد."

آگاهان نیز می‌گویند آموزش فن و حرفه به زندانیان سبب خواهد شد تا این افراد پس از رهایی از زندان دوباره به تخلف روی نیاورند.

به باور سید اشرف سادات، فعال مدنی در ولایت هرات دلیل عمده روی آوردن جوانان به جرایم جنایی بیکاری است.

آقای سادات گفت: "ایجاد این کارگاه‌های آموزشی می تواند برآِیند مثبتی در آینده اجتماعی افرادی که از محبس آزاد شوند داشته باشد. آنها وقتی جذب جامعه شوند با داشتن توانایی نسبی و حرفه می‌توانند زندگی خویش را پیش ببرند."

هم اکنون ۲۲۵۰ زندانی در زندان مرکزی ولایت هرات در حبس به سر می‌برند که ۸۰ نفر آنان زنان استند.

XS
SM
MD
LG