لینک های دسترسی

Breaking News

زندانیان هم رای می دهند


عکس از کانون فرهنگی سیمرغ در زندان قندوز
عکس از کانون فرهنگی سیمرغ در زندان قندوز
یکی از دغدغه های فکری مقامات و فعالین مدنی افغانستان، جلب علاقمندی مردم برای شرکت در روند انتخابات می باشد. زیرا به باور آنان شرکت گستردۀ مردم در انتخابات، گزینش رئیس جمهور منتخب را مشروعیت می بخشد.

در تلاش هایی از این دست، هنرمندان می توانند نقش حساسی را در تشویق مردم ایفا کنند. چند ماه پیش از انتخابات، گروهی از دست اندرکاران و بازیگران تیاتر در افغانستان، یک سلسله نمایشاتی را در شهر های مختلف آن کشور برای دادن آگاهی و تشویق مردم برای شرکت در انتخابات به راه انداختند.

عبدالحکیم هاشمی، نویسنده و کارگردان تیاتر از کانون فرهنگی سیمرغ می گوید که آیندۀ افغانستان در گرو انتخابات عادلانه، آزاد و شفاف است.

آقای هاشمی که یکی از مسوولان کانون فرهنگی سیمرغ است، به یاری همکارانش، کمک تخنیکی Bond Street Theater ایالات متحده، مساعدت مالی USAID و همراهی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در چند ماه گذشته یک سلسله نمایشاتی را در ولایات مختلف افغانستان برای آگاهی دهی و تشویق مردم به شرکت در انتخابات به راه انداختند.

حکیم هاشمی می گوید در حالیکه جامعۀ جهانی به انتخابات افغانستان می اندیشد و فضا در این کشور بسیار سیاسی گردیده است، هنرمندان و همۀ فعالان به نحویی سهم خود را در این راستا ادا می کنند.

هاشمی می گوید همۀ شهروندان، از مردم عادی گرفته تا کسانی که در حلقات بلند جا دارند، همه نگران انتخابات افغانستان استند. در بسیاری موارد هنرمندان، ورزشکاران و همۀ فعالان از کاندید مشخصی حمایت می کنند که آن از حقوق شهروندی هر افغان است، اما مشروط بر اینکه توهین، تحقیر یا خشونتی در کار نباشد.

نمایش انتخابات در زندان

یکی از تجارب آموزندۀ این گروه اجرای نمایشات برای زندانیان در ولایت قندوز بوده است. او می گوید حق هر افغان است تا در مورد روند انتخابات بداند و در آن شرکت کند.

حکیم هاشمی افزود که در میان زندانیانی که برای دیدن نمایش گرد آورده شده بودند، شمار زیادی از مخالفین حکومت به شمول افراطگرایانی که مخالف برگزاری انتخابات استند، نیز حضور داشتند. شاید برای عده یی این نخستین باری بود که از نزدیک نمایشی را مشاهده می کردند که مردم را به صورت مستقیم برای شرکت در انتخابات ترغیب می کرد. واکنش آنان از دیدن نمایش بسیار جالب و تماشایی بود.

مریم حسینی عضو این گروه هنری که نمایش های مختلفی را در این سلسله اجرا کرده است، می گوید که اندیشۀ اجرای نمایش در برابر زندانیانی که گفته می شد خطرناک استند، در آغاز برای آنان خیلی ترسناک بود، اما به گفتۀ وی چون هنر ترس را نمی پذیرد هنرمندان توانستند به سادگی بر هراس شان غلبه کرده و پارچه های جالبی را به نمایش بگذارند.

خانم حسینی می گوید ما با اجرای این نمایش ها می خواهیم به همه کسانی که در مناطق دور دست زندگی می کنند و یا آنانی که به دلیل ترس نمی خواهند رای بدهند، این پیام را به ارمغان بیاوریم که نباید هیچگونه ترس و هراسی را به دل های شان راه دهند؛ بلکه با جرات تمام پای صندوق های رای بروند و در تعیین سرنوشت کشور شان سهم بگیرند.

آقای هاشمی می گوید اینکه هنرپیشه های این گروه توانسته اند در حاشیۀ پیام آوری انتخابات به زندانیان، محیط شادی را نیز برای آنان ایجاد کنند، او فکر می کند که آنان موفق شده اند تا رسالت هنری خود را ایفا کنند.

هاشمی به این باور است که در افغانستان شرایط خاصی حکمفرما بوده و با آنکه تعدای از مخالفان مسلح دولت در حال حاضر مشغول جنگ استند، اما او و هنرمندان گروهش به عنوان کسانی که کار با مردم را رسالت خود می دانند، هنر و پیام شان را بدون در نظر داشت گرایش های فکری و تفاوت های فرهنگی، برای همۀ اقشار جامعه پیشکش می کنند.

دادن آگاهی و جلب مردم برای رای دهی در مناطق دور دست و حتا در زندان ها ، در تاریخ انتخابات افغانستان بی پیشینه بوده ، هنرمندان فعالان جامعۀ مدنی توانسته اند گروهی گسترده یی از مردم را جلب این پروسه نموده و آگاه سازند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG