لینک های دسترسی

Breaking News

گروپ واگنر ادعا می‌کند شهر بخموت اوکراین را تصرف کرده است


رییس واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسیه، روز دوشنبه سوم اپریل (۱۴ حمل) ادعا کرد که ''از لحاظ حقوقی'' شهر بخموت واقع در شرق اوکراین را تصرف کرده است.

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ و متحد کرملن روز دوشنبه در تلگرامی نوشته است که "از لحاظ حقوقی، بخموت تصرف شده است. دشمن در مناطق غرب تجمع کرده است."

اما لوی درستیز قوای مسلح اوکراین گفته است که "دشمن حملات خود بر بخموت را متوقف نکرده است. اما مدافعان با جسارت شهر را حفظ می‌کنند و حملات متعدد دشمن را دفع می‌کنند."

پریگوژین قبل از این به تاریخ ۲۰ مارچ ادعا کرده بود که واحد‌های تحت امرش ۷۰ درصد شهر بخموت را در کنترول خود دارند.

جنگ در شهر بخموت که پیش از تهاجم نظامی روسیه ۸۰ هزار باشنده داشت، از طولانی‌ترین و خونین جنگ‌ها در جریان یک سال گذشته بوده است.

شماری از تحلیلگران می‌گویند که شهر بخموت از لحاظ استراتیژیک کم اهمیت است، اما در آن نیروهای روسیه و اوکراینی به شدت درگیری جنگ‌های خونین بر ضد همدیگر بوده اند.

با آنهم اوکراین می‌گوید که جنگ در این شهر صنعتی از اهمیت برخوردار است تا از پیشروی نیروهای روسی در امتداد شرق آن کشور جلوگیری شود.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در اوسط ماه مارچ هشدار داده بود که شهر صنعتی بخموت پس از ماه ها درگیری‌ شدید، ممکن به زودی به دست نیروهای روسیه سقوط کند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، نیز در اوسط ماه مارچ در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان از سقوط این شهر هشدار داده بود. رییس جمهور زیلینسکی در این مصاحبه گفته بود که نیروهای روسی پس از تصرف بخموت،‌ بر شهر‌های نزدیک منطقهٔ دونتسک حمله خواهند کرد.

پریگوژین، رییس واگنر گروپ، یک محکوم پیشین است که در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی به جرم دزدی و سرقت در جاده‌ها، به نه سال زندان محکوم شده بود. اما پس از آنکه روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تهاجم نظامی خود را بر اوکراین آغاز کرد، او بار دیگر به صفت رییس گروه واگنر وارد صحنه شد.

XS
SM
MD
LG