لینک های دسترسی

Breaking News

ویس‌احمد برمک به حیث نامزد وزارت داخلۀ افغانستان معرفی شد


اخیراً ده نامزد وزیر از سوی حکومت افغانستان معرفی شده است
اخیراً ده نامزد وزیر از سوی حکومت افغانستان معرفی شده است

ادارۀ امور ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که محمداشرف غنی، با صدور فرمانی، ویس‌احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث را به جای جنرال تاج‌محمد وزیر پیشین داخله معرفی کرده است.

همچنان ادارۀ امور گفته است، رئیس جمهور افغانستان یک بست خارج رتبه را زیر عنوان "وزیر مشاور رئیس جمهور در امور امنیتی" ایجاد کرده و تاج‌محمد جاهد را در آن پُست گماشته است.

رئیس جمهور افغانستان، از سه هفته به این طرف، در سه مرحله نامزدوزیران جدید را برای شماری از وزارت‌ها، معرفی کرده است، آن وزارت‌هایی که وزیران آن سال گذشته از سوی ولسی جرگه رد صلاحیت شدند و یا هم از سوی سرپرستان اداره می‌شدند.

طارق‌شاه بهرامی به حیث نامزد وزارت دفاع، محمدمصطفی مستور نامزد وزارت اقتصاد، غزال حبیب‌یار نامزد وزارت معادن و پترولیم، حمید طهماسی نامزد وزارت ترانسپورت، گل‌آقا شیرزی نامزد وزارت سرحدات، اقوام و قبایل، یما یاری نامزد وزارت فواید عامه، شهزاد گل آریوبی نامزد وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، عبداللطیف روشان نامزد وزارت تحصیلات عالی و فیض‌الله ذکی نامزد وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین می‌باشد.

همچنان، رئیس جمهور غنی، متی بیگ را به عنوان رئیس ادارۀ ارگان‌های محلی گماشته است. غلام جیلانی پوپل رئیس اسبق آن اداره حدود دو سال پیش کنار رفت و این اداره از سوی سرپرست اداه می‌شد.

قرار است که پس از رخصتی‌های تابستانی شورای ملی افغانستان، این نامزدوزیران برای گرفتن رأی اعتماد به ولسی جرگه معرفی شوند.

اعضای ولسی جرگۀ افغانستان تصمیم گرفته اند که برای نامزدوزیران حکومت وحدت ملی به صورت یکی یکی رأی نمی‌دهند؛ بلکه برای تمام نامزدوزیرانی در یک روز صندوق رأی خواهند گذاشت، که وزیران قبلی آن از سوی این مجلس سلب صلاحیت شده بودند.

وزارت خارجه نیز شامل این وزارت‌ها است. از سال گذشته – زمانی که ولسی جرگه صلاح‌الدین ربانی را سلب صلاحیت کرد – او به حیث سرپرست وزیر باقی مانده است؛ اما تا اکنون رئیس جمهور غنی نامزد وزارت خارجه را معرفی نکرده است.

رئیس جمهور غنی، پس از آن شماری از وزیران را به حیث سرپرست گماشت که جنرال عبدالرشید دوستم، حاجی محمد محقق و صلاح‌الدین ربانی، احزاب شامل در حکومت وحدت ملی در برابر حکومت ائتلاف سیاسی جدید را ایجاد کردند.

شماری از آگاهان، این تلاش رئیس جمهور را به معنی گسترش قاعدۀ حکومت وی می‌خوانند و می‌گویند، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله تلاش می‌کنند که در برابر تشکیل این ائتلاف جدید، شخصیت‌های سیاسی و بیرون از آن ائتلاف را شامل حکومت سازند.

XS
SM
MD
LG