لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ در قره‌باغ ادامه دارد؛ گروه منسک در تلاش استقرار آتش‌بس است


نیروهای آذربایجان و ارمنستان روز پنجشنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) در حالی به درگیری ادامه دادند که ایالات متحده ، فرانسه و روسیه در مورد چگونگی استقرار آتش بس و جلوگیری از جنگ گسترده تر در قفقاز جنوبی گفتگو و تلاش دارند.

جیحون بیراموف، وزیر خارجهٔ آذربایجان روز پنجشنبه با هیات ایالات متحده، روسیه و فرانسه در شهر ژنیو سویس دیدار می کند و انتظار می رود که ظهراب مونتساکانیان، وزیر خارجهٔ ارمنستان نیز روز دوشنبه با مقامات این سه کشور در مسکو دیدار کند.

این گفتگوها آغاز یک تلاش مشترک سه قدرت برای متوقف کردن نبردهایی است که در ۲۷ سپتمبر آغاز شد و نگرانی ها را در مورد امنیت پایپ‌لاینی افزایش داده است که از طریق آذربایجان، گاز طبیعی و نفت را به اروپا منتقل می کند.

ایالات متحده، روسیه و فرانسه مشترکاً ریاست گروه منسک را عهده دار استند. گروه منسک در سال ۱۹۹۲ در چوکات سازمان امنیت و همکاری اروپا برای میانجیگری و حل مسالمت آمیز مناقشه در قره‌باغ تشکیل شد.

براساس قانون بین المللی منطقهٔ قره‌باغ متعلق به آذربایجان می‌باشد، اما جمعیت آن ارمنی اند. جدایی طلبان ارمنی، ساحۀ قره‌باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول یک مقام امریکایی گزارش داده است: "موضع ایالات متحده روشن است و تغییر نکرده است. هر دو طرف باید بلافاصله خصومت را متوقف کرده و با روسای گروه منسک همکاری کنند تا در اسرع وقت به مذاکرات اساسی برگردند."

ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات، آذربایجان گفت که شهر گنجه هدف حملات نیروهای ارمنستان قرار گرفته است.

مقامات آذربایجانی می گویند که از آغاز درگیری در ۲۷ سپتمبر تاکنون ۳۰ غیرنظامی کشته شده و ۱۴۳ نفر زخمی شده اند اما معلوماتی در مورد تلفات نظامی نداده اند.

مقامات در قره‌باغ گفته اند که امروز مرکز اصلی اداری این ساحه مورد گلوله باری قرار گرفته و ۳۰ نفر از نیروهای نظامی آنان کشته شده اند. به گفتهٔ این مقامات تا کنون ۳۵۰ نظامی و ۱۹ غیر نظامی در قره‌باغ کشته شده و شمار زیادی زخمی شده اند.

جامعه بین المللی نگران است که مبادا ترکیه، متحد نزدیک آذربایجان و روسیه که با ارمنستان پیمان دفاعی دارد، وارد این جنگ شوند.

الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان از ارمنستان خواسته تا جدول زمانی برای خروج از منطقهٔ قره‌باغ و مناطق اطراف آذربایجان را مشخص سازد. آقای علیوف می‌خواهد که ترکیه در ایجاد صلح مشارکت کند.

ارمنستان خروج از سرزمینی را که قلمرو تاریخی خود می داند، رد کرده است. این کشور همچنین ترکیه را به دخالت نظامی و اعزام جنگجویان برای دفاع از آذربایجان متهم کرده است؛ اتهاماتی که انقره آن را رد کرده است.

نظامیان آذربایجانی و ارمنستانی سابقۀ جنگ و مخاصمه را از سال‌های ۱۹۹۰ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین دارند.

XS
SM
MD
LG