لینک های دسترسی

Breaking News

جیسن رضاییان محکوم به جاسوسی شد


جیسن رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست
جیسن رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست

تلویزیون دولتی ایران گزارش داده است که جیسن رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست به اتهاماتی محکوم شده است که شامل جاسوسی می باشد.

این گزارش از قول غلام حسین محسنی اِژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران نقل شده است، اما یگانه جزئیاتی که درباره این حکم نشر شده این است که رضاییان و وکیل اش مجاز به استیناف طلبی ظرف ۲۰ روز می باشند.

مارتین بارون، محرر ارشد واشنگتن پست این حکم را بی عدالتی ظالمانه ای خوانده و گفته است که این روزنامه با خانواده رضاییان مشغول کار است و یک تیم حقوقی در صدد استیناف طلبی فوری به این خبرنگار امریکایی می باشد.

وکیل آقای رضاییان در مورد تایید محکومیت چیزی نگفته و نه درمورد این گزارش اظهار نظری نکرده است.

دگلس جیل ادیتور بخش خارجی واشنگتن پست می گوید که آنها عین معلومات گذشته را بدست آورده اند.

او گفت "ما از حکومت ایران امروز شنیدیم که فیصله محکمه در مورد قضیه جیسن اعلام شده است، ولی این فیصله نهایی نمی باشد و امکان استیناف طلبی درین قضیه موجود است. این چیزیست که ما تا حال میدانیم و این منعکس کننده یک روش اسرار آمیز، مبهم و بازی با حقایق است که ایران در مورد این قضیه در پیش گرفته است. شما میدانید که یگانه چیزی که از ابتدا اشکار بود و آن بیگناهی جیسن است. هرچیز دیگردر زیرسایه ابهام قراردارد."

بارون فیصله محکمه را تصمیم محکمه انقلابی خواند و گفت که ایران یک خبرنگار بیگناه را که هیچ کاری را انجام نداده است محکوم نموده است. او گفت رهبران ایران در برابر این قضیه مسئولیت دارند تا نقیصه در قضیه این خبرنگار را مرفوع سازند. او ادعا کرد که رضاییان مواجه با بدرفتاری و شکنجه روحی شده است.

جیل می گوید این روشن است که قضیه رضاییان بیشتر سیاسی است تا قضایی، و طوریکه معلوم می شود ایران میخواهد قبل ازین که درین قضیه پیش برود از آن امتیازی از ایالات متحده کسب کند.

او گفت می خواهد تا از طرف مقامات ایالات متحده درین قضیه اقدامی بیشتری صورت گیرد و قضیه را مورد توجه همگانی قرار دهند.

رضاییان که برای واشنگتن پست از سال ۲۰۱۲ بدین سو کار می کرد از ۲۰۱۴ تا حال بدون اتهام خاصی مورد پیگرد قانونی قرار داشته است.

مقامات ایران همچنان یگانه صالحی، همسر رضاییان و دو شخص دیگر را بازداشت کرده اند. صالحی که خود نیزیک خبرنگار است اکنون رها شده اما رضاییان هنوز در زندان بسر می برد.

ایران و ایالات متحده از سال ۱۹۸۰ به این سو روابط دپلوماتیک ندارد.

XS
SM
MD
LG