لینک های دسترسی

Breaking News

چرا فروش اسلحه در امریکا افزایش یافته است؟


فروشندگان اسلحه در ایالات متحدۀ امریکا می‌گویند که بازار فروش سلاح در این کشور گرم شده است که عواملی چون همه‌گیری کروناویروس، ناآرامی‌ها و انتخابات ایالات متحده در آن دخیل دانسته شده است.

آمار حکومت فدرال ایالات متحدۀ امریکا نشان می‌دهد که در چند دهۀ گذشته عواملی چون بحث قانون کنترول اسلحه به ویژه پس از انتخاب روسای جمهور دموکرات که خواهان کنترول اسلحه اند، گلوله‌باری‌ها و کشتار‌های جمعی سبب افزایش فروشات اسلحه شده است.

کارشناسان بازار فروش اسلحه و پژوهشگرانی که در مورد ملکیت اسلحه در ایالات متحده تحقیق کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که بیشتر مشتریان اسلحه در امریکا سفید پوستان، مردان و کسانی اند که دیدگاه محافظه‌کارانۀ سیاسی دارند؛ کسانیکه گفته می‌شود اکثر شان یک یا چند میل اسلحه دارند.

به گونۀ تاریخی، مردان سفیدپوست بزرگترین گروه خریداران اسلحه را در ایالات متحده تشکیل می‌دهند. بر اساس یک تحقیق مرکز پژوهشی پیو که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است، نزدیک به نصف مردان سفیدپوست امریکایی سلاح دارند، حالانکه آمار ملکیت اسلحه در نزد مردان غیرسفیدپوست ۲۵ درصد است.

اما امسال، بازار اسلحه در امریکا به گونۀ بی پیشینه شاهد افزایش مشتریان جدیدی بوده است که برای نخستین بار اسلحه خریداری می‌کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، زنان، اقلیت‌ها و افرادی با دیدگاه لبرال سیاسی که در گذشته علاقۀ چندانی به داشتن اسلحه نداشتند، امسال در میان مشتریان اسلحه در امریکا بیشتر شده اند.

آمار نشان داده است که ۴۰ درصد مشتریان اسلحه در سال ۲۰۲۰ کسانی بوده اند که برای نخستین بار اسلحه خریداری کرده اند که در مقایسه با سال گذشته افزایش دو برابر را نشان می‌دهد.

بیلی بیکن، زن سفیدپوست ۶۱ساله و باشندۀ ایالت نیویارک که به گفتۀ خودش دیدگاه لبرال سیاسی دارد، به دلیل نگرانی از پیامد انتخابات مجبور به خریداری اسلحه شده است. خانم بیکن به خبرگزاری رویترز گفت: "این انتخابات به هر راهی که کشانده شود، ممکن واقعاً ترسناک باشد و ممکن خونین شود."

تا کنون نه شرکت‌های فروش اسلحه و نه هم حکومت ایالات متحده اطلاعات دقیق و مشرح را در مورد فروشات سلاح یا جزییات جمعیتی مشتریان آن نشر نکرده اند. بخش بررسی سوابق جنایی در ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا (اف بی آی) در نه ماه نخست سال روان میلادی از افزایش ۴۱ درصدی افرادی خبر داده است که پیشینۀ آنان به خاطر صدور جواز حمل اسلحه بررسی شده است.

این اداره تنها در نه ماه نخست سال روان ۲۸.۸ میلیون نفر را به خاطر سوابق جنایی بررسی کرده است، حالانکه در طول سال ۲۰۱۹ شمار چنین بررسی‌ها در حدود ۲۸.۴ میلیون بود.

پرفروش‌ترین هفتۀ بازار اسلحه در سال روان در امریکا ماه مارچ بود، زمانیکه سازمان جهانی صحت بحران کروناویروس را همه‌گیری اعلام کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از مرگ جورج فلوید، که منجر به تظاهرات گسترده در امریکا شد، ماه جون پرفروش ترین ماه برای بازارهای اسلحه در امریکا بود.

فروشات جدید، مقادیر بیشتر اسلحه را در اختیار مردم کشوری قرار می‌دهد که تعداد اسلحه در آن بیشتر از شمار شهروندانش است. بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۷ نشر شد، شمار اسلحه‌ای که در اختیار امریکایی‌ها قرار داشت ۳۹۳ میلیون میل بود، حالانکه در آن سال جمعیت ایالات متحده حدود ۳۲۵ میلیون نفر بود.

پژوهشگران می‌گویند که افزون بر خشونت‌های خیابانی مرتبط با ناآرامی‌های سیاسی، افزایش فروش اسلحه می‌تواند به مثابۀ افزایش مرگ‌های مرتبط با اسلحه در امریکا تعبیر شود.

به باور دیوید هیمنوی، استاد پوهنتون هاروارد ایالات متحده مدارک فراوانی موجود است که موجودیت سلاح در منزل، خطر خودکشی و شانس گلوله باری و خشونت داخلی علیه اعضای آن خانواده را افزایش می‌دهد.

بر اساس آمار مرکز وقایه و کنترول امراض امریکا، تنها در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۴۰ هزار نفر در اثر اصابت و زخم ناشی از گلوله در ایالات متحده جان باختند که ۶۰ درصد آن را خودکشی و ۳۷ درصد دیگر را قتل تشکیل می‌داد.

بحث کنترول اسلحه همواره یکی از مباحث داغ در آستانۀ انتخابات ایالات متحدۀ امریکا بوده و شمار زیاد رای‌دهندگان، حتا کسانی‌که وابستگی حزبی نیز ندارند، نظر به مشی هر نامزد در خصوص این موضوع رای می‌دهند.

XS
SM
MD
LG