لینک های دسترسی

Breaking News

وست و امیری با مقام‌های طالبان در قطر دیدار می‌کنند


تام وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان در هفتۀ روان با نمایندگان طالبان و " تکنوکرات‌های مسلکی وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان" در دوحه پایتخت قطر ملاقات می‌کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این دو مقام امریکایی از ۲۶ تا ۳۱ جولای سرگرم سفر به قطر و قزاقستان بوده و در این جریان در مورد امنیت، مبارزه با مخدرات و حقوق زنان در افغانستان صحبت خواهند کرد.

در خبرنامه آمده است: "در دوحه، آنان با هیاتی از نمایندگان طالبان و تکنوکرات‌های مسلکی از وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان دیدار خواهند کرد تا علایق اساسی در افغانستان را به بحث بگیرند. مسایل عمدۀ بحث شامل حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات خواهد بود."

وزارت خارجۀ ایالات متحده از هیچ مقام طالب و یا هم "تکنوکرات مسلکی" که قرار است با مقام‌های امریکایی ملاقات کنند، نام نبرده است.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا همچنین آمده است: "در سفر به آستانه [پایتخت قزاقستان]، آنان [وست و امیری] با همکارانی از قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در نشست ویژۀ گروه سی+۱ ملاقات خواهند کرد. آنان همچنان با اعضای جامعۀ مدنی دیدار کرده و پیشبرد توانمند سازی اقتصادی زنان در افغانستان و قزاقستان در محراق بحث‌های شان قرار خواهد داشت."

دو روز پیش از آغاز سفر وست و امیری، مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه‌ای عنوانی انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ‌ امریکا، گفته است که مخالف سفر مقامات امریکایی به افغانستان زیر سلطهٔ طالبان است. مک‌کال در این نامه با اشاره با ملاقات مقامات امریکایی با طالبان در قطر نیز گفته است: "این ملاقات‌های هفته‌وار بیش از نیاز تعامل بین ایالات متحده و طالبان است."

XS
SM
MD
LG